Az elektromos autónak vannak fanatikus hívői és fanatikus ellenzői is. Valószínűleg az igazság a két álláspont között van. Na de mi vesz rá egy benzingőzben nevelkedett műszaki trénert arra, hogy lecserélje a jól bevált dízelt elektromosra?
Az elektromos autók iránti szenvedély nálam valahol 2015-ben kezdődött. Akkor vettem részt az első nemzetközi elektromos autó tréningen, ahol komolyan elkezdett érdekelni az új technológia. Akkor már több mint 15 éve az autóiparban dolgoztam, továbbképzéseket tartottam és több márkát ismertem testközelből. Aztán a műszaki háttérismeretek elsajátítása után ki is próbálhattam egy elektromos autót és onnan már nem volt visszaút. Egyre több képzés, olvasás, a zöld rendszámok fürkészése. Mi tagadás, beszippantott. Vigyázat, addiktív!
Csak a saját felelősségedre olvasd tovább ezt a cikket!
Sokan – hol kíváncsian, hol megrökönyödve – kérdezik, miért váltottam elektromosra.
- Innovatív
Gondoltátok volna, hogy az elektromos autó egyidős a belső égésűvel? Az autós hőskorban fej-fej mellett haladt a technológia kidolgozása, mégis a tömeggyártás révén a belső égésű lesöpörte az elektromost a palettáról. Több sikertelen próbálkozás után a 2010-es évektől érhetők el ezek az autók. A legrégebbiek sem idősebbek egy évtizednél, egyesek szerint az elemmel működő kisautók és a nagyok között nincs is olyan nagy különbség. 😊 Rengeteg befektetés szükségeltetett ahhoz, hogy az elektromos autókat szemmel látható mennyiségben és egyre olcsóbban tegyék elérhetővé a nagyközönség számára. Az akkumulátor technológia hihetetlen gyorsasággal fejlődik. Van olyan gyártó, amely annyit fejlesztett az akkumulátorán, hogy egységnyi helyre ma pont kétszer-háromszor annyi energiát „sűrített be”, mint 3-4 éve.
- Zöld
A lokális környezetterhelés zéró, így a nagyvárosok levegője és az emberek egészsége szempontjából nagyon fontos előrelépés ez az autó. Metatanulmányok szerint az elektromos autó környezetterhelése a hagyományos autókénál kisebb a teljes élettartamra vetítve: a pesszimista értékelések mindezt 25 %-ra, az optimisták 50%-ra becsülik. Fontos kérdés, hogy a felhasznált áram milyen forrásból származik, az ideális természetesen a megújuló energia. Van tehát még bőven teendő!
- Tartós
Az autógyártók a legfrissebb akkumulátorokra 8 év garanciát adnak. Hány olyan fogyasztási cikket ismertek, ami ennek a közelébe ér? A napelemrendszerek például. Mi lesz akkumulátorral, mi történik, ha már nem tudom tovább használni az autót, annyira lecsökken a hatótáv? Két megoldás is van: egyrészt az villamoshálózatban energiatárolóként használják, ezt követően pedig közel 100%-ban kinyerhetők és újrahasznosíthatók a benne lévő ritka vagy kevésbé ritka fémek.
- Hatékony
A legmodernebb belső égésű motorok 40 % körüli hatékonysággal működnek (a régebbiek 30-35 %-kal), míg egy elektromos autó akár a 94%-ot is elérheti. És ezt az előnyt a regeneratív fékezés tovább fokozza, aminek köszönhetően a fékezéskor keletkező energia nem veszik el, hanem visszatölti az akkumulátort. Képzeld el, mintha fékezéskor emelkedne a benzinszint. 😊
- Egyszerű
Tudtad, hogy hány kopó alkatrész van egy belső égésű motorban? 2000. És egy elektromosban? 20!!!!! Igen, így van, nem maradt le egy nulla sem. A belső égésű motorok a környezetvédelmi normák betartása érdekében egyre bonyolultabbak lesznek, ezzel párhuzamosan egyre több a hibalehetőség is.
- Gyors
Hallottam már olyat, hogy valaki azt mondta, elveszik a vezetési élmény. Hogyan?! Egy olyan autóban, ahol a nyomaték azonnal rendelkezésre áll, nem azon gondolkozol majd, hogy hogyan fogsz váltani, hanem azon, hogy hogyan kapaszkodj az ülésbe….. Igazán kényelmes és lobbanékony autók ezek, a kontraszt akkor jön ki igazán, ha az ember pár nap után visszaül a belső égésűbe és az valamiért nem akar úgy gyorsulni….
- Csendes
Ez igazán furcsa érzés az elején, de mondhatom, nagyon megnyugtató. Akár még a madárcsicsergés is hallható. A zajszennyezésről nem is gondolnánk, milyen stresszfaktor a mindennapjainkban.
- Komfortos
Azonnal működik a fűtés és a hűtés is, nem kell várni, hogy az autó bemelegedjen. Gyerek esetén nem kell ennek előnyeit tovább ecsetelnem. A legtöbb autó képes arra, hogy még a töltőről lehűtse vagy felfűtse magát, így már csak szinten kell tartani a rendszert. Ez a hatótáv-takarékosság szempontjából is fontos.
- Olcsón fenntartható
Energia, karbantartás, parkolás, adózás – összességében használattól függő a „befektetés” megtérülése. Erről már írtam egy hosszabb blogbejegyzést.
- Jól felszerelt
Szinte mindegyik elektromos autót jól felszerelten lehet megvásárolni. A gyártók az árkülönbséget valahol itt is próbálták „kompenzálni”. Így kevés a „fapados” EV (electric vehicle). A legtöbb autóban a vezetést támogató rendszerek már megtalálhatóak – de ezzel át is eveznénk már az önvezetés területére. Egyszer erről is írok, megígérem.
Nálunk beváltak az elektromos autók. Mindkettő. Mi már nem váltunk vissza. Ha nem hiszed, járj utána és gyere el hozzánk! Szívesen látunk a következő rendezvényeinken! Ha távolabb élsz, várjuk telefonhívásodat vagy üzenetedet.
HA ELŐSZÖR KÉRDEZNÉL TŐLÜNK, AKKOR 20 PERCES DÍJMENTES TANÁCSADÁSRA A VENDÉGÜNK VAGY!