„Majd akkor váltok elektromosra, ha legalább 2000 km-t elmegy!” – 10 tévhit az elektromos autózás mindennapjairól
2015 óta foglalkozunk az elektromos autózás gondolatával, lecseréltük a családi flotta mindkét tagját, rengeteget tanultunk a témáról, végül vállalkozást alapítottunk. A kezdetek óra figyelem, hogy reagálnak ismerősök és ismeretlenek az ötletre. A sok-sok támogatás mellett mára már szórakoztatóak a kétkedő reakciók is, amelyek valamilyen sztereotípián alapszanak. Mindig biztosítom a hallgatóságot, hogy ha lemerül az akkumulátor, akkor (1) van egy segédvitorla a kocsiban, (2) Frédi és Bénihez hasonlóan lábbal is tudom hajtani, (3) sőt, ha szükséges, kézrátéttel pótlom az energiát.
Összegyűjtöttem Nektek néhány tévhitet az elektromos autózással kapcsolatban.
- Állandó félelemben élek, hogy mikor merül le az autóm!
Ha így lenne, már régen eladtuk volna mindkét autót. A titok az, hogy tudom, mennyit autózom az év 98%-ában és annál nagyjából 20%-kal nagyobb hatótávúak az autóink. Budapest és az agglomeráció átszelése oda-vissza kb 40-60 km, ennyit tudnak a legrégebbi, legkisebb akkumulátoros autók télen is. A „nagy” autónk napi 200 km-t szalad autópályán a munkahely és az otthon között, télen mindenképpen szükséges a töltés, ami megoldott mindkét célállomáson. Ha tudjuk, hogy ennél hosszabb útra készülünk, akkor előre tervezünk. Ugyanúgy, ahogy bevásárlólistát is írunk.
- Csak lassan lehet közlekedni vele!
Dehogy, sőt! A piros lámpánál még a mini cirkálónak sincs nagyon versenytársa. Ránk egyáltalán nem jellemző, hogy pályán 90-es tempóval kamionok szélárnyékában utaznánk. Ha meg valaki így cselekszik, annak is biztosan megvan az oka (többekkel találkoztam, akik sportot űznek abból, mennyire hatékonyan tudnak közlekedni)!
- Ahogy egyre kevesebb energia van az akkumulátorban, úgy csökken az autó teljesítménye is.
A teljesítmény csak akkor csökken le, ha már kigyulladt az ún. teknőslámpa. Erre akkor kerül sor, amikor 0 km alá csökken a hatótáv. Addig az autó minden lehetséges módon felhívja a figyelmedet a közelgő helyzetre. Ekkor néhány km-t lehet még elgurulni vele nagyon lassú tempóban. Néhány hónapnyi autózás után úgyis kiismered a kocsidat. Mi már természetesen teszteltük és kipróbáltuk a teknős üzemmódot, hogy lássuk, mire lehet számítani. Mindig hazaértünk. 😊
- Órákat töltök töltőhely keresgéléssel nap mint nap.
Az esetek 95 %-ában otthon töltök. Közterületi töltők közül gyorstöltőre akkor teszem az autóm, ha egyébként is parkol az autó és van a közelben töltő. Ha gyors energiautánpótlás szükséges, akkor villámtöltőt keresek, ahol 15-20 perc alatt jelentős mennyiségű energiát kapok. Ez kicsit hosszabb, mint egy tankolás ideje és még a shopban sem költöttem.
- Az üres töltőkért az autósok szinte ökölre mennek!
Ha egy töltő éppen foglalt, akkor foglalt. Általában igyekszünk B és C opciókkal is készülni, de nem szoktuk felkutatni, felkoncolni vagy nyilvános megaláztatásnak kitenni egyik villanyautós társunkat sem. Azért sem reklamálunk, ha elviszik előlünk az utolsó kiflit a közértben.
- Mióta fizetős lett az utcai töltés, már nem is éri meg!
Az ingyenes töltésnél nincs olcsóbb, ez tény. Mielőtt autót vásároltunk volna, készítettünk egy költségkalkulációt, ahol azzal számoltunk, hogy 1 kW kb 40 Ft-ba kerül. Ez a szokásos háztartási tarifa, nagy fogyasztók ennél jóval kevesebbet fizetnek. Ez a benzinköltségnek 1/5 – 1/6 része. Valóban több ennél a 99 Ft/kWh, így a benzinárnak már csak a fele lesz a tankolás ára. Mindenki el tudja dönteni, hogy megéri-e így tankolni vagy inkább otthon tölt. Hosszú úton természetesen mi is sokszor fizetősen tankolunk, akár 2990 Ft-ot is elköltünk 1-1 alkalommal.
- Télen csak nagykabátban tudok utazni az autómban.
A téli autózás a hatótávot kb 20-30%-kal csökkenti, ezzel muszáj kalkulálni. A „nagy” autónk hőszivattyús, javaslom ezt mindenkinek, aki hatékonyan szeretne télen is közlekedni. Soha egyetlen alkalommal sem fáztunk benne, sőt, sokkal gyorsabban bemelegszik, mint a belső égésűek. A „kicsi” autóban a fűtés sokkal jobban megterheli a hatótávot, de mindig úgy tervezünk, hogy ne kelljen lemondani a melegről.
- Az elektromos autók ára 10 millió Ft felett kezdődik
A legolcsóbb elektromos autó kb 2 millió Ft-tól kezdődik, ezek kora 6-7 évre tehető, ilyen a mi „kicsikénk”. A középkategóriás, 200-300 km hatótávú, 2-3 éves autók ára nagyjából 7 milliótól kezdődik. A felsőkategóriás, 400 km feletti hatótávúak ára 13-14 millió Ft-tól kezdődik újként (ezekből még alig van használt a Tesla kivételével). Ezek valóban nagy összegek. Ha valaki követte a belső égésű hasonló kategóriájú autók árait, akkor az láthatta, hogy az árak folyamatosan emelkednek, 2020-tól pedig folytatódik az elektromos és a belső égésű közti árrés csökkenése. A teljes képhez fontos látni a fenntartási költségeket! Lásd korábbi írásunkat itt. Öveket becsatolni!
- Magyarországon belül alig tudok közlekedni, mert nincs elég töltő
A legutóbbi hírek szerint kb 1500 töltő van országszerte, az infrastruktúra fejlődése folyamatos. Nyilván lehetne több is, de mi megtettük már a Szombathely-Debrecen távolságot 2 töltéssel, vagy ingáztunk 1 napon belül Budapest és Békéscsaba között gyerekekkel együtt. Villanyautós fórumokon sokan európai körutazásokról is beszámolnak. Szóval nem lehetetlen, sőt. A kulcs a tervezés.
- Örökre lemondtam a külföldi nyaralás lehetőségéről
A legutóbbi külföldi nyaralásunkra egy egyterű autót béreltünk, mert szükségünk volt a nagy helyre. Az egyheti bérlés ára bőven belefér az évi 1,3 milliós megtakarításunkba. Az év fennmaradó 358 napján pedig örömmel használjuk a saját járgányokat. Ez az ötlet egyébként akkor is megállja a helyét, ha évközben egy kisebb teljesítményű és méretű autót használ valaki, ami 10 l helyett 4,5 l-t fogyaszt. A nyaralásra meg jöhet a dízel kombi, mert azokat hosszú távon jó használni!
HA ELŐSZÖR KÉRDEZNÉL TŐLÜNK, AKKOR 20 PERCES DÍJMENTES TANÁCSADÁSRA A VENDÉGÜNK VAGY!
[enlighten_procall_to_action button_text=”KÉREM A 20 PERCES TELEFONOS BESZÉLGETÉST” button_url=”https://www.b-evmobil.hu/konzultacio/” button_align=”center”]ITT TUDSZ JELENTKEZNI![/enlighten_procall_to_action]