10 tévhit az elektromos autózás mindennapjairól

„Majd akkor váltok elektromosra, ha legalább 2000 km-t elmegy!” – 10 tévhit az elektromos autózás mindennapjairól

2015 óta foglalkozunk az elektromos autózás gondolatával, lecseréltük a családi flotta mindkét tagját, rengeteget tanultunk a témáról, végül vállalkozást alapítottunk. A kezdetek óra figyelem, hogy reagálnak ismerősök és ismeretlenek az ötletre. A sok-sok támogatás mellett mára már szórakoztatóak a kétkedő reakciók is, amelyek valamilyen sztereotípián alapszanak. Mindig biztosítom a hallgatóságot, hogy ha lemerül az akkumulátor, akkor (1) van egy segédvitorla a kocsiban, (2) Frédi és Bénihez hasonlóan lábbal is tudom hajtani, (3) sőt, ha szükséges, kézrátéttel pótlom az energiát.

Összegyűjtöttem Nektek néhány tévhitet az elektromos autózással kapcsolatban.

  1. Állandó félelemben élek, hogy mikor merül le az autóm!

Ha így lenne, már régen eladtuk volna mindkét autót. A titok az, hogy tudom, mennyit autózom az év 98%-ában és annál nagyjából 20%-kal nagyobb hatótávúak az autóink. Budapest és az agglomeráció átszelése oda-vissza kb 40-60 km, ennyit tudnak a legrégebbi, legkisebb akkumulátoros autók télen is. A „nagy” autónk napi 200 km-t szalad autópályán a munkahely és az otthon között, télen mindenképpen szükséges a töltés, ami megoldott mindkét célállomáson. Ha tudjuk, hogy ennél hosszabb útra készülünk, akkor előre tervezünk. Ugyanúgy, ahogy bevásárlólistát is írunk.

  1. Csak lassan lehet közlekedni vele!

Dehogy, sőt! A piros lámpánál még a mini cirkálónak sincs nagyon versenytársa. Ránk egyáltalán nem jellemző, hogy pályán 90-es tempóval kamionok szélárnyékában utaznánk. Ha meg valaki így cselekszik, annak is biztosan megvan az oka (többekkel találkoztam, akik sportot űznek abból, mennyire hatékonyan tudnak közlekedni)!

  1. Ahogy egyre kevesebb energia van az akkumulátorban, úgy csökken az autó teljesítménye is.

A teljesítmény csak akkor csökken le, ha már kigyulladt az ún. teknőslámpa. Erre akkor kerül sor, amikor 0 km alá csökken a hatótáv. Addig az autó minden lehetséges módon felhívja a figyelmedet a közelgő helyzetre. Ekkor néhány km-t lehet még elgurulni vele nagyon lassú tempóban. Néhány hónapnyi autózás után úgyis kiismered a kocsidat. Mi már természetesen teszteltük és kipróbáltuk a teknős üzemmódot, hogy lássuk, mire lehet számítani. Mindig hazaértünk. 😊

  1. Órákat töltök töltőhely keresgéléssel nap mint nap.

Az esetek 95 %-ában otthon töltök. Közterületi töltők közül gyorstöltőre akkor teszem az autóm, ha egyébként is parkol az autó és van a közelben töltő. Ha gyors energiautánpótlás szükséges, akkor villámtöltőt keresek, ahol 15-20 perc alatt jelentős mennyiségű energiát kapok. Ez kicsit hosszabb, mint egy tankolás ideje és még a shopban sem költöttem.

  1. Az üres töltőkért az autósok szinte ökölre mennek!

Ha egy töltő éppen foglalt, akkor foglalt. Általában igyekszünk B és C opciókkal is készülni, de nem szoktuk felkutatni, felkoncolni vagy nyilvános megaláztatásnak kitenni egyik villanyautós társunkat sem. Azért sem reklamálunk, ha elviszik előlünk az utolsó kiflit a közértben.

  1. Mióta fizetős lett az utcai töltés, már nem is éri meg!

Az ingyenes töltésnél nincs olcsóbb, ez tény. Mielőtt autót vásároltunk volna, készítettünk egy költségkalkulációt, ahol azzal számoltunk, hogy 1 kW kb 40 Ft-ba kerül. Ez a szokásos háztartási tarifa, nagy fogyasztók ennél jóval kevesebbet fizetnek. Ez a benzinköltségnek 1/5 – 1/6 része. Valóban több ennél a 99 Ft/kWh, így a benzinárnak már csak a fele lesz a tankolás ára. Mindenki el tudja dönteni, hogy megéri-e így tankolni vagy inkább otthon tölt. Hosszú úton természetesen mi is sokszor fizetősen tankolunk, akár 2990 Ft-ot is elköltünk 1-1 alkalommal.

  1. Télen csak nagykabátban tudok utazni az autómban.

A téli autózás a hatótávot kb 20-30%-kal csökkenti, ezzel muszáj kalkulálni. A „nagy” autónk hőszivattyús, javaslom ezt mindenkinek, aki hatékonyan szeretne télen is közlekedni. Soha egyetlen alkalommal sem fáztunk benne, sőt, sokkal gyorsabban bemelegszik, mint a belső égésűek. A „kicsi” autóban a fűtés sokkal jobban megterheli a hatótávot, de mindig úgy tervezünk, hogy ne kelljen lemondani a melegről.

  1. Az elektromos autók ára 10 millió Ft felett kezdődik

A legolcsóbb elektromos autó kb 2 millió Ft-tól kezdődik, ezek kora 6-7 évre tehető, ilyen a mi „kicsikénk”. A középkategóriás, 200-300 km hatótávú, 2-3 éves autók ára nagyjából 7 milliótól kezdődik. A felsőkategóriás, 400 km feletti hatótávúak ára 13-14 millió Ft-tól kezdődik újként (ezekből még alig van használt a Tesla kivételével). Ezek valóban nagy összegek. Ha valaki követte a belső égésű hasonló kategóriájú autók árait, akkor az láthatta, hogy az árak folyamatosan emelkednek, 2020-tól pedig folytatódik az elektromos és a belső égésű közti árrés csökkenése. A teljes képhez fontos látni a fenntartási költségeket! Lásd korábbi írásunkat itt. Öveket becsatolni!

  1. Magyarországon belül alig tudok közlekedni, mert nincs elég töltő

A legutóbbi hírek szerint kb 1500 töltő van országszerte, az infrastruktúra fejlődése folyamatos. Nyilván lehetne több is, de mi megtettük már a Szombathely-Debrecen távolságot 2 töltéssel, vagy ingáztunk 1 napon belül Budapest és Békéscsaba között gyerekekkel együtt. Villanyautós fórumokon sokan európai körutazásokról is beszámolnak. Szóval nem lehetetlen, sőt. A kulcs a tervezés.

  1. Örökre lemondtam a külföldi nyaralás lehetőségéről

A legutóbbi külföldi nyaralásunkra egy egyterű autót béreltünk, mert szükségünk volt a nagy helyre. Az egyheti bérlés ára bőven belefér az évi 1,3 milliós megtakarításunkba. Az év fennmaradó 358 napján pedig örömmel használjuk a saját járgányokat. Ez az ötlet egyébként akkor is megállja a helyét, ha évközben egy kisebb teljesítményű és méretű autót használ valaki, ami 10 l helyett 4,5 l-t fogyaszt. A nyaralásra meg jöhet a dízel kombi, mert azokat hosszú távon jó használni!

HA ELŐSZÖR KÉRDEZNÉL TŐLÜNK, AKKOR 20 PERCES DÍJMENTES TANÁCSADÁSRA A VENDÉGÜNK VAGY!

[enlighten_procall_to_action button_text=”KÉREM A 20 PERCES TELEFONOS BESZÉLGETÉST” button_url=”https://www.b-evmobil.hu/konzultacio/” button_align=”center”]ITT TUDSZ JELENTKEZNI![/enlighten_procall_to_action]

[mailerlite_form form_id=2]