Elektromos autó töltő kiválasztása. Járd körbe alaposan! Minél hamarabb vagy a fontos információk birtokában, annál jobb!
Az elektromos autó töltő kiválasztása nem mindig egyszerű feladat. (Ez a blogbejegyzés sem lesz rövid éppen emiatt.) Jó, ha már az autó megvétele előtt tájékozódsz a töltési megoldásokról. Mert otthon tölteni mindig a legkényelmesebb, legpraktikusabb és legolcsóbb.
De hogyan lehet jól választani? Több szempont van, mint amire gondolnál. Nézzük sorban!
- Indulj ki abból, mi a legjobb töltési idő számodra! Hány óra alatt szeretnéd, hogy az autód feltöltsön? Jó lenne 4-5 óra vagy nem gond, ha fél napig tölt a kocsi? Olyan sokat autózol, hogy minden nap 100%-ról kell indulnod? Vagy ráérsz hetente egyszer hosszabban tölteni? A sztenderd elvárás az, hogy egy éjszaka alatt feltöltsön a járgány. Ez az elvárás konnektoros töltővel is teljesíthető, ha az akkumulátor maximum 20-25kWh körüli, viszont a legújabb autók akkumulátor kapacitása ennek legalább a duplája.
- Nézd meg, hogy mit tud a kiszemelt autó! Ezt onnan tudod, hogy utána nézel két dolognak: 1. mekkora az akkumulátor kapacitása és 2. mekkora az autód fedélzeti töltője! Az előbbi egy könnyen beszerezhető információ, az utóbbi viszont még sok értékesítőnek is fejtörést okoz (tisztelet persze a kivételnek). Ezeken a megbízható, angol nyelvű oldalon érdemes keresgélni: ev-database.org . De lássunk néhány példát! Először az akku kapacitásra. A legtöbb új autó 35-40 kWh-s akkumulátor mérettől indul (Leaf, Kona, eNiro, Ioniq, e-Corsa, Zoe stb.), a prémium kategóriás villanyautók (Tesla, EQC, iPace stb.) pedig 90-100 kWh-s akkupakkot cipelnek. A fedélzeti töltők 3,7 kW és 22 kW között változhatnak. Az autók fedélzeti töltőinek döntő többsége jelenleg 6,6-7,4 kW között mozog, ez azt jelenti, hogy 1 fázison 32A-t tud felvenni (Leaf, Ioniq, Kona, eNiro, e208, Corsa-e, eNV200, stb.). Egyre több autónál érhető el feláras opcióként a 3 fázisú töltés (Kona, eNiro, e208, eCorsa, i3); amely 11 kW-os fedélzeti töltőt takar. Ebben az esetben a fedélzeti töltő 3 fázison fázisonként 16A-t képes kezelni. Vannak “”kakukktojások””, mint a VW csoport autói, amelyek 2 fázison 16A-rel tölthetők vagy 1 fázison 32A-rel. A Zoe és néhány Tesla pedig a közel 22kW-os töltéstől sem retten meg.
- Mire képes a háztartásod vagy a munkahelyed? A tapasztalatom szerint ez a legszűkebb keresztmetszet és itt szoktak jönni a kellemetlen meglepetések, sajnos. Itt is két dolgot kell vizsgálnod: mekkora a szabad áramerősség és hány fázis van bekötve? Ezt lehet, hogy te magad is tudod, de érdemes egy villanyszerelőt megkérni, nézze meg, mennyire leterhelt a hálózatod és elbírhat-e mondjuk 32A-es töltést vagy sem. A magyar háztartásokban 1 fázison 32A-t biztosítanak alanyi jogon az áramszolgáltatók, efelett amperenként közel 5000 Ft-ot kell fizetned a hálózatbővítésért. Ehhez mindenképpen az áramszolgáltatód által regisztrált villanyszerelőjére lesz szükséged. Érdemes ezt a folyamatot minél hamarabb elindítanod, hogy mert hosszú hónapokat vehet igénybe és nem is biztos, hogy a lakóhelyeden azonnal kivitelezhető a bővítés.
- A 4. lépés, hogy az autód és a háztartásod kapacitásának tudatában kiválasztod azt a töltőt, amely legalább minimálisan meghaladja mind a kocsid, mind a lakásod teljesítményét. Töltőt tekintve érdemes felültervezni, mert a teljesítménybeli különbségeket nem mindig hűen tükrözi az ár. Érdemes hosszabb távon gondolkodni és “eggyel nagyobb töltőt venni”. De mi is az eggyel nagyobb?
Milyen töltők vannak egyáltalán? Teljesítmény szerint az alábbiak: 3,7 kW-os; 7,4 kW-os; 11 kW-os és 22 kW-os. Ez mindig a maximális teljesítményt mutatja, ebből lehet kisebbet “”varázsolni””. Például egy 22 kW-os töltő üzemelhet akár 11 kW-osként vagy 7,4 kW-osként is. De nézzük egyenként a teljesítményeket!
- 3,7 kW-os (1 fázis, 16A) töltő vásárlása teljesen felesleges, ezt egy erősebb konnektoros töltőkábel is tudja nagyjából féláron. Egy 50 kWh-s akkumulátort így feltölteni 0-ról 100%-ra ezzel a 16A-es áramerősséggel kb. 15 óráig tart (10% töltési veszteség mellett). Ha tudod, hogy csak 1 fázison 16A-ed van és ennél nem is szeretnél többet áldozni a töltésre, akkor egy konnektoros mobil töltő(kábel); egy erős konnektor és egy friss vezeték, amire be kell ruháznod. Egy minőségi töltő itt is kb. 110-140.000 Ft, emellett néhány tízezer a villanyszerelés összköltsége.
- 7,4 kW-os (1 fázis, 32A) töltőt csak 1 fázisú autókhoz szabad vásárolni és csak akkor, ha biztos vagy benne, hogy 5-10 évig nem lesz más, nagyobb fedélzeti töltővel rendelkező autód. Ugyanez a helyzet, ha biztosan tudod, hogy nem fogod bővíttetni az ingatlanod elektromos hálózatának teljesítményét. Ez a töltő az autók legnagyobb részét most tökéletesen kiszolgálja. De mivel növekszenek az akkumulátor méretek és egyre nagyobbak a fedélzeti töltők is, ezért hosszabb távon már nem biztos, hogy elég lesz ez a berendezés.
- 11 kW-os (3 fázis, 16A) töltőt csak 11 kW-os fedélzeti töltővel rendelkező autóhoz vásárolnék (pl. Tesla és BMW i3) és csak belátható időtávra ugyanúgy, ahogy az előző pontban is említettem. Mert ha egyszer mondjuk egy 1 fázisú, 7,4 kW-os autót veszel, akkor bizony szűkös lesz a 11 kW-os kapacitás. Miért is? Mert itt van egy csapdahelyzet, amibe sajnos sokan besétálnak: egy 11 kW-os töltővel nem lehet optimálisan tölteni a 7,4 kW-os autót azért, mert így az autónak rendelkezésre álló töltési teljesítményének csak a felét tudod kihasználni, azaz duplázod a töltési időt. Lefordítva ezt töltési időre: egy 11 kW-os töltő egy 120Ah-s BMW i3-at 4 óra 15 perc alatt tölt fel; míg ugyanez a töltő a 62kWh-s Leafet 18 óra alatt tölti tele.
- A jolly joker a 22kW-os töltő, mert ez hosszú távra megfelelő és ennél nagyobb otthoni töltési teljesítménnyel biztosan nem hoznak ki elektromos autót a jövőben sem. A legnagyobb választék is ebből a töltőből áll rendelkezésre, a legtöbb gyártó is erre optimalizálja a kínálatát.
Innentől jön majd a kavalkád:
- gyártók és típusok széles választéka;
- mobil töltő vagy fali;
- kábeles vagy kábel nélküli;
- bluetooth-os vagy wifis és még sorolhatnám.
A legfontosabb, hogy olyan forgalmazót és gyártót keress, akik
- megbízhatóak,
- lesz alkatrész ellátás 6 év múlva is és
- akiktől profi segítséget kapsz a kiválasztásban.
Tudd, hogy minden egyes töltőt lehet kisebb “fokozatra” állítani, nem kell leragadni a maximális teljesítménynél. Azaz lehet 1 fázison is használni a 3 fázisú töltőt és 32A alatti áramerősség is beállítható, például 25A, 20A, 16A stb. Így lehet minden töltőt a háztartás leterheltségéhez adaptálni.
Nézzünk néhány konkrét példát, mert ez a legbeszédesebb!
64 kWh-s eNiro/Kona a kiszemelt gépkocsi és az otthonomban 1 fázison 32A van
Ebben az esetben az autó töltésére 1 fázison kb. 20A-t tudsz áldozni annak érdekében, hogy még a háztartásnak is maradjon elég. Egy 20A-re állított töltővel óránként 4,6 kW-ot tud felvenni az autó. 10%-os töltési veszteség mellett így 0-ról 100%-ra 15,5 óra alatt tudod feltölteni a kocsit. És ez az a pont, ahol neked kell döntened. Elég lehet ez a töltési idő ahhoz mérten, hogy mennyit autózol? Van, akinek igen, van akinek ez sajnos kevés és bővítenie kell a lakás kapacitását. Mindenesetre ebben az esetben én nem gondolkoznék a feláras 11 kW-os fedélzeti töltőn, mert abban az esetben 16A töltőáram mellett még hosszabb, 19 óra lenne a teljes töltés.
40 kWh-s Leafet/Ioniqot vennék, otthon 3 fázison 16A áll a rendelkezésemre
A Leaf és az Ioniq is csak 1 fázison tölthetők, felárért sem lehet nagyobb fedélzeti töltőt vásárolni. 1 fázison maximum 32A-rel boldogulnak. Mivel neked fázisonként 16A van, így ha az egyik fázist 100%-ban az autó töltésére áldozod, akkor 3,7 kW-tal tudsz majd tölteni. (Ezt előtte villanyszerelővel egyeztetned kell, hogy lásd, van-e teljesen szabad fázis vagy sem. Ha nincs, akkor mondjuk marad 1 fázison 10A vagy 13A.) Ezzel összesen 12 óra alatt töltheted fel bármelyik autót 0-ról 100%-ra. Megint jön a kérdés? Ez elég gyors? Ha elégedetlen vagy a tempóval, akkor szükséges az egyik fázison bővítés.
55kWh-s Zoet választanék és 1 fázison 32A-em van
A Zoe csak 22kW-os fedélzeti töltővel kapható, ami a 3 fázisú töltésre optimalizált, így sajnos az 1 fázisú töltés kevéssé lesz hatékony. A sztenderdnek számító 10% körül veszteség helyett 30%-os töltési veszteséggel kell számolni. Mit jelent ez töltési időben? Tegyük fel, hogy 25A-re tudod állítani a töltődet, így 5,7 kW energiát kap az autó óránként. Ezzel 12,5 óra alatt tudod feltölteni az autódat nem túl hatékonyan. Ez sok vagy kevés? Te tudod eldönteni. Összehasonlításképpen ha 3x20A-ed van, amiből 3x10A-t tudsz töltésre fordítani, akkor kb 8,5-9 órára csökkenthető ez az időtartam; ha már 3x16A a szabad kapacitás, akkor 5,5 óra lesz a töltési idő.
Remélem, tetszett ez az írás. Ha lenne kérdésed a töltéssel kapcsolatban, itt mindig elérsz minket vagy várjuk hívásod itt: 0036705635825.
Töltéssel kapcsolatos díjmentes, 20 perces konzultációnkra itt tudsz jelentkezni.
Ha pedig már töltőket böngésznél, látogass el a webshopunkba.