Segítség, nem vagyok villamosmérnök-alkat… Szükségem van otthon töltőre vagy elég lesz a konnektor is?

Szükségem van otthon töltőre vagy elég lesz a konnektor is? Segítség, nem vagyok villamosmérnök-alkat!

Minden kezdő villanyautós számára félelmetes, amikor először veti bele magát a „szakmába” és próbálja kideríteni, hogyan töltheti otthon ideálisan az autóját. Amperek, Wattok, Voltok és fázisok cikáznak keresztül-kasul a fórumokon, látszólag összefüggéstelenül. Az alábbi blogbejegyzés azért született, hogy átlásd az összefüggéseket és semmiképp ne fogadd el a sablonos válaszokat, hogy neked „X, Y vagy Z lesz a tuti”. Legyél inkább felkészült és tudatos villanyautós!

3 fő kérdés van:

  1. Hány kWh-s az autód akkumulátora és hány kW-tal tölthető az autód?
  2. Milyen elektromos kapacitást tudsz szánni az autódra otthon?
  3. Milyenek az autózási szokásaid és ebből fakadóan milyen gyors töltésre van szükséged?

Nézzük egyenként!

  1. Hány kWh-s az autód akkumulátora és hány kW-tal tölthető az autód?

Akkumulátor kapacitása:

A legelső villanyautók 20 kWh körüli kihasználható akkumulátorral rendelkeznek (14,5 kWh-s a trió (Mistubishi i-MiEV, Peugeot Ion, Citroen C-Zero), régi Zoé 22 kWh, régi Leaf 22 kWh, BMW i3 18,8kWh (azaz 60Ah).

Van egy „középső kategória” 28 és 40 kWh között (pl. újabb Leaf 38kWh, e-Golf 32 kWh, Ioniq 28kWh, i3 27,2 kWh vagy 37,9 kWh).

A legújabb modellek között megjelentek a 60 kWh körüli autók (Leaf, Kona EV, e-Niro) és végül a prémium kategóriás járgányok 90-100 kWh-s akkumulátorral (I-Pace, eTron, Tesla).

A fedélzeti töltő teljesítménye – ezt gyakran összekeverik az akkukapacitással

Az autók 1, 2 vagy akár 3 fázison is fel tudnak venni energiát, ember legyen a talpán, aki ebben eligazodik. A jelenlegi autók 95 %-a 1 fázison tölthető. Vannak üdítő kivételek: néhány i3, Zoé, Tesla, Smart, eGolf, Kona, eNiro, Corsa-e. A trend azonban hosszabb távon a 3 fázis felé mutat, hiszen muszáj a nagyobb akkukat gyorsabban tölteni.

  1. 3,7 kW = ez az autó 1 fázison maximum 16 A-es áramerősséggel birkózik meg. Ezek a legrégebbiek: i-MiEV, C-Zero, Ion, régi Leaf.
  2. 6,6 kW és 7,4 kW között = 1 fázison maximum 32 A áramerősséget tud befogadni: pl. új Leaf, Ioniq, Kona, I-Pace. Darabszámot tekintve ez a legnépesebb csoport. Némiképp kakukktojás a VW csoport legtöbb tagja, amely 1 fázisú, 32A-es töltés mellett a 2 fázis 16A-es töltéssel is boldogul.
  3. 11 kW: 3 fázison 16 A-t tud felvenni például i3 és Tesla Model 3; a feláras Kona, eNiro, e208, Corsa-e.
  4. 22 kW: 3 fázison 32 A-t tud felvenni a Zoé, néhány Smart és Tesla Model X.

Vigyázat, most jön egy kis matek! A töltési idő kiszámítása: oszd el az akkumulátor kapacitását a felvehető maximális teljesítménnyel. Íme néhány példa:

24 kWh-s régi Leaf töltése 0-ról 100%-ra: 22/3,7 = 6 óra

28 kWh-s Ioniq: 28/7 = 4 óra

41 kWh-s Zoé: 41/22= 2 óra

100 kWh-s Tesla: 100/22= 4,5 óra

Töltési veszteségként kb 10%-os ráhagyással kell kalkulálni.

A fenti számítás viszont csak egy ideális állapot, mert azt feltételezi, hogy nálad az otthonodban mindig rendelkezésre áll annyi szabad energia, ami az autóhoz kell. Ne csüggedj, így sem kell lemondani a villanyautózásról.
Számold ki, milyen elektromos kapacitást tudsz szánni az autódra otthon!

Először bizony neked kell utánanézned, mekkora a teljes rendelkezésre álló kapacitás (hány fázisod és ampered van otthon). Elvileg az áramszolgáltatók 1 fázison 32 A-t tesznek elérhetővé mindenkinek, de bőven akadnak, akiket 3 fázisú vezetékhálózattal áldott meg a jósors és sajnos van, akinek csak 1 fázison 16 A jutott. Ebből azért le kell számolni a nagyfogyasztókat: elektromos fűtés, klíma, jacuzzi, szauna, elektromos főzőlap. Egy hajszárító, telefontöltő vagy a porszívó nem számottevő. Ha bizonytalan vagy, hívj ki egy villanyszerelőt és ő azonnal megmondja neked, van-e még elég kapacitás az autódnak.

Na jó, de mekkora kapacitással kell számolnod?

  1. Ha van például 16A-ed, amit a töltésre tudsz szánni, akkor azzal 3,7 kW-ot tudsz óránként „átadni” az autódnak. Ez bőven elég egy viszonylag kicsi akkus autóhoz, pl. egy 24 kWh-s Leafhez. Ebben az esetben lehet, hogy még külön töltőt sem kell venned, mert a konnektoros EVSE tökéletesen kiszolgál.
  2. Viszont ha egy 64 kWh-s Konát szeretnél 3,7 kW-tal tölteni, az lehet, hogy karcsú lesz, hiszen így 19 óra alatt fogsz feltölteni. Tehát itt már jó lenne legalább 25-32A is akár.
  3. Ha egy Zoe a kiszemelt autó, akkor a 3 fázisú töltés javasolt, akár a 3x10A is elégséges lehet

Ha megvan az autó, a fedélzeti töltő és a szabad kapacitásod, akkor látod már a töltés gyorsaságát.
Innentől te látod, hogy az autózási szokásaidnak megfelel-e ez a gyorsaság vagy lépned kell-e a töltés felgyorsítása érdekében. Itt nincs jó vagy rossz megoldás, csak a te egyéni szempontod.

 

Ha viszonylag keveset autózol és belefér, hogy néha-néha mondjuk 16 óra alatt feltöltsd a kocsit, akkor kevésbé szükséges az otthoni töltésedet „felturbózni” és általában nem kell hálózatbővítésre sem költened. Ha szükséges, hogy 6-8 óra alatt feltöltődjön az autód, akkor elkerülhetetlen, hogy valamilyen megoldást találj erre. Azt érdemes figyelembe venni, hogy az akkumulátor számára az az ideális, ha 20 és 80% közötti tartományban van, de néha bizony jót tesz neki a 100%-ra töltés is.

Lássunk néhány példát a töltési időre 0-ról 100%-ra, mert ez a legbeszédesebb.

28 kWh-s Ioniq, amely 7 kW-ot tud felvenni maximum:

  1. Ha otthon 10A-es konnektoros kábellel töltesz (2,3kW): 13 óra
  2. Ha 16A-rel tudsz tölteni (speciális kábellel vagy fali töltővel -3,7 kW): 8 óra
  3. Ha 20A-rel tudsz tölteni fali töltővel (4,6 kW): 6 óra
  4. Ha 25A-rel tudsz tölteni fali töltővel (5,75 kW): 5 óra
  5. Ha 32A-rel tudsz tölteni fali töltővel (7,4 kW): 4 óra

 

Az otthoni töltésről fontos gondoskodni, a közterületi töltőkre hosszú távon alapozni hazárdjáték. A fentiek alapján már láthatod, kikalkulálhatod, mi a legmegfelelőbb megoldás számodra, hiszen sablonos megoldások nincsenek. Az elsődleges a BIZTONSÁG, a családodé, az ingatlanodé és az autódé egyaránt. Ha teheted, vásárlás esetén a töltő- és kábelmárkák közül is olyat válassz, amelynek megbízható a háttere, szakértő segítséget kapsz és elérhető szükség esetére alkatrész-utánpótlás.

HA ELŐSZÖR KÉRDEZNÉL TŐLÜNK, AKKOR 20 PERCES DÍJMENTES TANÁCSADÁSRA A VENDÉGÜNK VAGY!

[enlighten_procall_to_action button_text=”KÉREM A 20 PERCES TELEFONOS BESZÉLGETÉST” button_url=”https://www.b-evmobil.hu/konzultacio/” button_align=”center”]ITT TUDSZ JELENTKEZNI![/enlighten_procall_to_action]

[mailerlite_form form_id=2]