A háború árnyékában az üzemanyagárak várható emelkedéséről rémhírek terjednek egy ideje, pánikszerű felvásárlás indult. (Ezzel egyidejűleg elöntötte a Facebook-csoportokat a benzinkutak előtti sorban állókat lesajnáló bejegyzések áradata, ami duplán dühítő. Egyrészt mert semmi jogunk mást (nem villanyautóst) kinevetni, másrészt meg minden üzemanyag-áremelkedést megfizetnek a villanyautósok is, csak a kenyér vagy az építőanyag árában elbújtatva.)
A 480 Ft-os benzinár-korlátozás május közepéig tart. Mivel az energiapiac sokkhatás alatt áll, egekben a nyersolaj ára, ezért a jelenlegi hatósági árszabás sokáig biztosan nem tartható fenn. Az üzemanyag az inflációt is erősen felhajtja, ezért biztosan nem lesz teljesen szabadpiaci alapokon működő az árazás, de az emelkedés elkerülhetetlen.
Az alábbi cikk egy összehasonlítás arról, hogy 2022 márciusában egy átlagos magyar fogyasztó mennyit költ üzemanyagra akkor, ha belső égésű motoros autója van és mennyit, ha villanyautóval közlekedik.
Mennyibe kerül 100 km-t megtenni belső égésű motoros autóval?
Belső égésű motoros autók esetén jelenleg a benzin ára 480 Ft literenként. Nyugat-Európában már most sem ritka a 2 euró, azaz 800 Ft feletti benzinár, több helyen maximált árat vezettek be. Magyarországon a 480 Ft-os hatósági ár május 15-ig védi a fogyasztót, azt követően bizonytalan az áremelkedés mértéke, de a szakértők akár 7-800 Ft-os benzinárral is riogatnak.
Egy átlagos, 7 litert fogyasztó autóval 100 km megtétele jelenleg 3360 Ft-ba kerül, míg egy 10 litert fogyasztó autónál ez 4800 Ft. Ha május 15-től tegyük fel 700 Ft-ra emelkedik az árszint, akkor legalább 4900 Ft; illetve egy kevéssé hatékony autó esetén akár 7000 Ft feletti is lehet 100 km megtételének költsége. Az árváltozást a háborús helyzeten túl a nyersolaj magas ára és a drasztikusan gyengülő forint is indukálja.
Mi a helyzet a villanyautók esetében?
Ha valaki otthon, a háztartási tarifán vásárol, akkor hatósági áron kicsit kevesebb, mint 40 Ft-ért kap meg 1 kWh-t. Egy villanyautó fogyasztása nagy átlagban 18-20kWh, így 100 km megtétele villanyautóval kevesebb, mint 800 Ft-ba kerül.
Ha összevetjük a 800 Ft-ot és a 3360 Ft-ot, akkor azt látjuk, hogy a villanyautót üzemeltetni 76%-kal olcsóbb (700 Ft-os benzinárnál 83%). A 10 litert fogyasztó autóhoz viszonyítva 83%-os az árkülönbség már a mostani 480 Ft-os árszínvonalon is, és egy magasabb benzinárnál ez még jelentősebb differencia, akár 90% is lehet.
Mekkora a költségkülönbség éves szinten?
Ha 15.000 km-t tesz meg valaki évente az autójával, akkor 7 literes fogyasztás mellett 504.000 Ft-ot költ a 480 Ft-os árszínvonalon üzemanyagra. Ha 10 literes a fogyasztás, ez az összeg 720.000 Ft. Elektromos autó használata mellett természetesen a villanyszámla emelkedik, de ennek mértéke csak 120.000 Ft. A költségmegtakarítás tehát a kedvezőbb fogyasztás mellett 384.000 Ft; a magasabb fogyasztás mellett már 600.000 Ft éves szinten.
A villanyautó bekerülési költsége vitathatatlanul magasabb, de az elmúlt évek tapasztalatai szerint a két technológia közötti árkülönbség csökkent. Sajnos nem azért, mert az elektromos autó lett olcsóbb, hanem azért, mert a belső égésű motoros autó lett drágább.
Hatósági ár, de meddig?
Teljesen jogosan merül fel a gondolat, hogy a háztartási villamosenergia ára is hatóságilag megszabott ár, nem a piac határozza meg. A villanyautók töltésére nem létezik külön tarifa, ugyanazt az árat kell fizetni, mint az otthoni világításért. A lakossági villamosenergia szegmens az áramszolgáltatók mindegyikénél évek óta veszteséges üzletág, amelyet a vállalati oldal kompenzál. A hatósági árak ilyen alacsony szintje szakértői várakozások szerint már nem tartható fenn 2022-ben, mert az túl nagy terhet ró az államháztartásra, de egyelőre nem látni, hogyan alakul át a díjszabás. A fosszilis energiahordozók ára természetesen a villamosenergia-termelésre is kihat.
Mi a helyzet Nyugat-Európában?
A magyarországi lakossági energiaárak a legalacsonyabbak közé tartoznak uniós összehasonlításban. Az uniós átlag lakossági villamosenergia ár a miénknek több mint a duplája volt 2021 decemberében; a legmagasabb árat, 0,339 eurót (380 Ft-os árfolyamon 129 Ft-ot) Németországban fizetik a fogyasztók.
Mi a drágább? Közterületen tölteni vagy tankolni?
A jelenlegi közterületi töltési szolgáltatások jóval olcsóbban vehetők igénybe, mint amennyibe a tankolás kerül. A legnagyobb magyarországi szolgáltatónál, a Mobilitinél nagy átlagban 100 Ft-ot kell fizetni kWh-nként a váltakozó áramú töltési szolgáltatásért, amelynek eredményeként 1800-2000 Ft-ba kerül 100 km megtétele a benzin fent kiszámolt 3360 Ft-os árával szemben.
Mikor fog megtérülni a villanyautó?
Ez a kérdés gyakran merül fel, ugyanakkor némiképp tévútra is visz. Az autó ugyanis használati eszköz, amelynek az értéke folyamatosan csökken (kivéve, ha a kereslet-kínálat egyensúlya drasztikusan megbomlik, amire van esély a közeljövőben). Az autó tehát nem befektetés, nem térül meg, folyamatosan veszít az értékéből.
Amit általában ki szoktak számolni, az az, hogy a belső égésű motoros autó ára az üzemanyag-vásárlással kiegészítve mikor éri el a villanyautó magasabb bekerülési költségét. Tipikusan 2-3 millió Ft-tal drágább egy elektromos autó; így futásteljesítménytől függően eddig 3-6 év alatt érte el ugyanazt a költségszintet. Ahogy a fosszilis üzemanyagok és a villamosenergia ára közötti különbség növekszik, úgy “térül meg” egyre gyorsabban a villanyautó-vásárlás.)
(Megjegyzés: Az üzemanyag vagy a villamosenergia díja természetesen az autó fenntartásának csak egy töredéke, számolni kell a szervizeléssel, adókkal, értékvesztéssel, parkolási díjjal, stb., így jön ki a teljes élettartamra vetített költség (TCO – total cost of ownership). A b-evmobil.hu oldalon egy egyszerű kalkulátorral könnyen ki lehet számolni a villanyautózás éves megtakarítását.)
Az üzemanyag-árak emelkedése valószínűleg egyre több vásárlót az olcsóbban fenntartható, olcsóbban tankolható autók felé mozdít el. Eddig az autóválasztási szempontok között kevéssé volt kiemelt szerepe annak, hogy mekkora az autó fenntartási költsége, azaz mennyiben kerül az üzemanyag. 2022-ben valószínűleg ez is megváltozik.