Elektromos autó vásárlási támogatás 2024
December 8-án megjelent a jövő évi elektromos autó támogatás pályázati kiírásának tervezete, amelynek segítségével a cégek átlagosan 15-20%-kal olcsóbban juthatnak villanyautóhoz. Ebben a bejegyzésben összefoglaljuk ennek a tervezetnek a legfontosabb pontjait, így tudunk segíteni neked felkészülni a jövő februárban induló pályázatra.
Fontos, hogy a részletszabályokról majd a végleges pályázati felhívásban kell tájékozódnod!
Ha addig is szeretnél mindenről azonnal értesülni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlapon!
Kik pályázhatnak és kik nem?
- 2021. december 31. előtt alapított gazdasági társaságok (Bt., Kft. Rt. stb.), ha lezárt üzleti évük nettó bevétele nagyobb, mint az igényelt támogatás
- Egyéni vállalkozó, akinek 2023. dec. 1 előtt bekerült a tevékenységi körébe a taxis személyszállítás (TEÁOR 4932) tevékenység
- Egyéni vállalkozó, akinek 2023-ban minimum 2 fő foglalkoztatottja volt
- Nonprofit szervezetek pályázhatnak
- A korábbi villanyautó-pályázatokon résztvevő cégek nincsenek kizárva
- Nem pályázhatnak a közúti árufuvarozást, a gépjárműkereskedést és a gépjárműkölcsönzést végző cégek
- Magánszemélyek sem nyújthatnak be pályázatot
Mire érdemes még a pályázónál figyelni?
- Számba kell venni, hogy a cég kapott-e már más ún. de minimis támogatást (pl. kedvezményes Széchenyi Hitelt, foglalkoztatási támogatást, stb.) és ezek összértéke nem haladja-e meg a 200.000 eurót, azaz kb. 80 millió Ft-ot az elmúlt 3 évben
Mire lehet pályázni?
- Csak 100%-ban elektromos autóra
- Hibridre, plug-in hibridre nem
- Csak új, még forgalomba nem helyezett autóra, tesztautóra nem (a korábbi gyakorlattal ellentétben)!
Milyen autók közül lehet választani?
- Személygépkocsi és tehergépkocsi is lehet (maximum 12 tonnáig) egyaránt
- Műszaki kategóriák: M1, M2, N1, N2 kategóriás gépjárművek
Mekkora a támogatási összeg?
Egy autó árának kb. 15-20%-árára lehet pályázni.
Ha a személygépkocsiról (M1) van szó:
- 41 kWh-s akkunál kisebbel rendelkezik, akkor 2,8 millió Ft,
- ha az akkumulátor 41 és 59 kWh között van, akkor 3,6 millió,
- ha efölött, akkor 4 millió Ft igényelhető.
Kisbuszok és tehergépkocsik esetében (M2 (maximum 9 fős kisbusz); N1 (3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg); N2 (több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg):
- 50 kWh-ig 3,6 millió Ft
- 50 és 74 kWh között 3,8 millió Ft
- 74 kWh felett 4 millió Ft igényelhető.
Figyelembe kell venni egyúttal a gépkocsi NETTÓ árát is mindegyik kategóriánál. Személygépkocsi esetében 11,5; 14 vagy 20 millió Ft a felső határ, kisbusz és tehergépkocsi esetén 17, 22 és 25 millió Ft nettó a felső értékhatár.
A támogatási összeg maximum 64 millió Ft cégenként. A támogatással maximálisan megvásárolható járművek száma a vállalkozás alkalmazottainak számától függ, 10 főnél kisebb létszámmal működő cégek egy autóra, 10 és 49 fő között 5 db, 50-249 fő között 10 db, a legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások pedig akár 16 db jármű vásárlására is pályázhatnak.
Milyen feltételeket kell még számba venni?
- Az eddigiektől eltérően a cégek csak utólag kapják vissza a támogatási összeget, nem lehet automatikusan levonni a vételárból. Valószínűleg ezzel a márkakereskedések likviditásának megőrzését célozta az állam.
- Utólagos az elszámolás, csak akkor lehet az igényt benyújtani, amikor az autó beszerzése már megtörtént.
- A korábbi rendszerhez hasonlóan az autókat 3 évig kell megtartani, Casco kötelező.
- A projekt kezdetétől 15 hónap lesz a gépkocsi forgalomba helyezésére.
Mikor indul?
- február 1-jétől lehet a pályázatot benyújtani, de a költségeket 2023. november 1-től lehet felszámolni, így az ekkortól megrendelt autók is beszámítanak ebbe a konstruksciója.
Palyazat.gov.hu oldalon kell benyújtani a dokumentációt, nem a HUMDA bírálja már el a projektet, mint korábban.
Mire lesz elég 30 Mrd Ft, lehet-e arra számítani, hogy nagyon gyorsan kimerül a rendelkezésre álló keret?
A projektből összesen 9375 gépkocsi finanszírozását lehet biztosítani, így átlagosan 1-1 autóra 3,2 millió Ft támogatás jut. A 9375 db. soknak számít ahhoz képest, hogy évente 6-7000 teljesen elektromos gépkocsi áll hadrendbe Magyarországon (használt és új együtt!). Várhatóan nem fog perceken belül kifogyni a keret, hiszen bár a támogatás intenzitása hasonló, mint legutóbb, de az autót ki kell fizetni és csak utólag igényelhető vissza ez a forrás. Az elérhető 30 Mrd forintos keretet viszont régiók szerint osztják szét, várhatóan a budapesti régióban nagyobb lesz az igény ezekre a gépkocsikra.
A keretösszeget illetően van még némi bizonytalanság, mert egy november 30-án megjelent kormányhatározat erre a célra nem 30, hanem 40 milliárd Ft-ot irányzott elő (MK 2023. évi 171. szám). Várható, hogy a flottaszolgáltató vállalkozások külön keretet fognak majd kapni a fenti pályázaton kívül.
forrás: palyazat.gov.hu