Hogyan lehet elektromos autót diagnosztizálni? HÁT OBD OLVASÓVAL!

Az elmúlt évtizedekben az autókat már nem tudja bárki javítani, hiszen legtöbbször diagnosztikai berendezések (laptopok) segítségével lehet csak a hibákat megállapítani. Hol van az az idő, amikor a családfő hétvégén a Trabantot bütykölte…..

A kíváncsiság kielégítéséről azért nem kell lemondani, hiszen mini diagnosztikai berendezések, azaz OBD olvasók segítségével be lehet kukkantani az autó felügyeleti rendszerébe. Gyakorlatilag az történik, hogy az autó minden információját tartalmazó CAN hálózatából olyan adatokat nyerünk ki, amelyeket a gyártó egyébként nem akart közölni az autótulajdonosokkal vagy egyszerűen nem akarta az információkkal elárasztani a vezetőt.

Mi az az OBD olvasó?

Az OBD az On Board Diagnosis, azaz fedélzeti diagnosztika angol rövidítése. Azért terjedt el ez a rövidítés, mert sok évvel ezelőtt (ha jól emlékszem, 1996-ban) szabványosították az autók diagnosztikai csatlakozóját, hogy pl. az autók vizsgáztatásakor vagy akár szúrópróba szerűen bármelyik autó károsanyag-kibocsátással kapcsolatos hibáit és paramétereit ellenőrizni lehessen. Ez a gyakorlatban azt is jelentette, hogy minden autónak egyforma lett a diagnosztikai csatlakozója, amin keresztül az autó minden paraméteréhez hozzá lehetett férni.

Az OBD olvasók olyan hardverek, amelyek bármely autóhoz használhatók. Belső égésű motoros autóknál elsősorban arra használják, hogy segítségével a telefon kijelzőjén olyan paramétereket jelenítsenek meg menet közben, amelyeket nem mutat a kormány mögötti kijelző (pl. turbónyomás, olajhőmérséklet stb.). Ezek az eszközök a villanyautózással új értelmet nyertek, hiszen lehetővé tették bizonyos kiemelt paraméterek ellenőrzését (pl. az akkumulátor állapota), amelyek alapesetben nem olvashatók ki a műszerfalról. Pl. akár vásárlás előtt lehetővé teszik az autó legdrágább részének, az akkumulátor állapotának ellenőrzését.

Hogy működik?

Az OBD olvasó egy hardver, amely az autóból lekérdezi az adatokat, majd ezeket Bluetooth-on vagy Wifi-n keresztül továbbítja az okostelefonnak (laptopnak nem). Ezt kell az autó diagnosztikai csatlakozójába bedugni. Ezt követően az információkat az adott autótípushoz kapcsolódó, erre kifejlesztett alkalmazáson, appon keresztül lehet megjeleníteni. Fontos tudni viszont, hogy mivel ezeket az OBD olvasókat sem kifejezetten az elektromos autókhoz fejlesztették ki, a hozzá adott applikáció (Pl. az OBDLINK olvasókhoz adott OBDLINK applikáció) nem adja meg az áhított információkat. Ahhoz, hogy megtudjuk a kívánt paramétereket, külön applikációt kell hozzá letölteni a Play Áruházból vagy az Apple Store-ból. Ezeket az applikációkat általában informatikusok készítették azzal a céllal, hogy segítsenek a közösségnek és általában egy adott autótípusra, vagy autómárkára optimalizálták. Pl. ilyen a Leaf Spy alkalmazás, amelyet nem meglepő módon a Nissan Leaf-ekhez fejlesztettek ki, vagy a CanZE, ami a Renault elektromos modelljeihez használható.

Ennek megfelelően szinte minden autótípushoz más appot kell használni, tehát nincs egy olyan applikáció, ami minden elektromos autóhoz jó lenne.

Az appok legnagyobb része ingyenes, de vannak eleve fizetős appok, pl. a BMW kódolására val BimmerCode; illetve van, amelynek a több funkciót nyújtó verziója már csak pénzért érhető el. De azért van olyan app is, ami sok autótípushoz használható, de a beüzemelésükhöz nem árt, ha konyítunk egy kicsit az informatikához, mert a kívánt paraméterekkel vagy paraméter-összeállításokkal ki kell egészíteni az eredeti programot (Torque Pro).

Milyen információk érhetők el az applikációkban? (a teljesség igénye nélkül)

  • Akkumulátor általános állapota (SOH, azaz State Of Health) – erre kíváncsi mindenki használt elektromos autó vásárlása előtt, mert ettől függ az autó valós hatótávja
  • Akkumulátorcellák feszültsége – ez megmutathatja, hogy van-e olyan cella, amely előbb-utóbb cserére szorul
  • Akkupakk hőmérséklete – ez befolyásolja a villámtöltés sebességét
  • Valós töltöttség (SOC, vagyis State Of Charge), ami eltérhet az autó kijelzőjén megjelenített állapottól
  • Töltés paraméterei (teljesítmény, feszültség, áramerősség)

Hibakódok törlésére nem jó?

Ez csak az applikációtól függ. Sajnos azonban az applikációk ezt nem tudják, de egyes appok rendelkeznek hibakód törlési funkcióval is (pl. Renault Zoéknál a CanZE). De a gyakorlat azt mutatja, hogy ebben az esetben sem képes az app minden hibakódot törölni.

Programozni nem lehet vele?

Sajnos alapvetően ezt sem teszi lehetővé a legtöbb app, de van kifejezetten erre a célra kifejezett alkalmazás is. Ilyen a BMW-khez használható Bimmercode, amivel be lehet programozni pl., hogy a központizár zárásakor a külső tükrök automatikusan hajtódjanak-e be, a nappali menetfény működésekor világítson-e a hátsó lámpa, mi legyen a célhőmérséklete az ülésfűtésnek, az adaptív tempomat bekapcsolásakor mi legyen az alapértelmezett követési távolság stb.

Van-e valami veszélye?

Fel szokott merülni a kérdés, hogy nem gond-e autózás közben használni a diagnosztikát. A válasz az, hogy egyáltalán nem, mert alapvetően csak kiolvassa a paramétereket, de nem avatkozik be az autó működésébe. Az autó akkumulátorából használja az energiát, de ez csak minimális fogyasztást jelent. De a programozással azért legyünk óvatosak, ha nem sikerül a programozás, azzal tudunk magunknak problémát okozni, ezért ezt csak kellő tudás birtokában javasoljuk.

Hogyan válasszunk OBD olvasót?

Az elsődleges, hogy nézzünk utána, van-e megfelelő applikáció az adott autó adatainak kiolvasásához. Fontos tudni, hogy a kiszemelt OBD olvasó kompatibilis-e Androiddal vagy iOS-szel. Ráadásul nem mindegyik OBD olvasó kompatibilis mindegyik autóval. Így azt is ki kell deríteni, hogy a kiszemelt OBD olvasó kompatibilis-e az autónkkal. Érdemes biztosra menni és a stabilabb, több autóval kompatibilis modellt választani. Mi kimondottan az amerikai gyártású OBDLink LX, CX és MX+ mellett tettük le a voksunkat, mert azt tapasztaltuk, hogy ezek stabilan, hibamentesen működnek és eddig minden kipróbált autótípussal kompatibilisek voltak. Az eddigi ügyfeleink is ezt erősítették meg. Webshopunkban az OBDLink termékei (LX, MX+, CX) folyamatosan elérhetők 2 év gyártói garanciával.

Így tudod eldönteni, hogy melyik OBDLink verzió a neked való

Ha Androidos telefonod van, akkor az OBDLink LX-et válaszd. Ha iPhone-od van, akkor az OBDLink MX+ a neked való. Ha viszont az ABRP (A Better Route Planner) applikációt vagy a Bimmercode-ot szeretnéd használni (mindegy, hogy Androidos vagy iOS-es), akkor az OBDLink CX a te olvasód, mert az ABRP csak a CX-el kompatibilis. Egyébként az egyes változatok között azért van átfedés, tehát a CX is jó a paraméterek lekérdezésére (pl. én is CX-et használtam iOS-szel egy e-Niro adatainak lekérdezésére a Car Scanner appal) és az MX+ is használható Androidos telefonhoz, de fordítva ezek már nem igazak.

+1 HASZNÁLATI TIPP: ha az autó applikációjának első társítása nehézkes, akkor megérheti az OBD olvasó saját appjának társítása először. Ezzel az appal túl sok adatot nem lehet kiolvasni, de ha itt sikeres a társítás, akkor a második applikáció párosítása már gördülékenyebben megy. Ezen kívül az OBD olvasó illesztőprogramját csak a gyári OBDLINK appal lehet frissíteni (ha a gyártó ad ki hozzá frissítést).

JAVASOLT APPLIKÁCIÓK

BMW i3: electrified, Bimmercode

Chevrolet Volt: MyGreenVolt (Android), MyGreenVolt Connect (iOS), EngineLink (iOS)

Citroen C-Zero: CANiOn (Android) és EvBatMon (fizetős)

Dacia Spring: CanZE Plus (Android)

Hyundai Ioniq 28: canIoniq (Android), Car Scanner, Torque Pro

Hyundai Ioniq 38, Ioniq 5, Kona: Car Scanner, Torque Pro

Hyundai Ioniq PHEV, Hyundai Santa Fe PHEV, Hyundai Tucson PHEV: PHEV Watchdog (Android)

Kia Soul EV, e-Soul, e-Niro: Car Scanner, Torque Pro

Kia Niro PHEV, Kia Optima PHEV, Kia XCeed PHEV, Kia Sorento PHEV: PHEV Watchdog (Android)

Mitshubishi-iMiev: CANiOn (Android) és EvBatMon (fizetős)

Mitshubishi Outlander PHEV (2021-ig), Eclipse Cross PHEV: PHEV Watchdog (Android)

Nissan Leaf, e-NV200: Leaf Spy, Leaf Spy Pro (fizetős)

Opel Ampera: MyGreenVolt (Android), MyGreenVolt Connect (iOS), EngineLink (iOS)

Peugeot Ion: CANiOn (Android) és EvBatMon (fizetős)

Renault Zoe, Fluence, Twizy, Kangoo – CanZE

Skoda Enyaq: EV Notify

Tesla Model S, 3, X és Y: Scan my Tesla, Tessie

Toyota PHEV – Hybrid Assistant

VW ID3, ID4, ID5, ID. Buzz: EV Notify

Sok sikert!

[mailerlite_form form_id=2]