Mi lesz veled, elektromos autózás? Lehetséges, hogy az elektromos forradalom megint elbukik?
Szakértők szerint a 2020-as válság megpecsételheti az elektromos autózás sorsát. Nézzünk 13+1 gondolatmorzsát ennek kapcsán! Egyelőre sokkal több a kérdés, mint a válasz.
- Az autóipari eladások már 2019-ben világszerte csökkentek, egy piaci válság kialakulását várták a szakértők.
- Az elektromos autók teljesen új kihívások elé állították a gyártókat és a beszállítókat: alapjaiban kell megváltoztatni a pontosan kialakított ellátási láncot. Ez Magyarországot is érzékenyen érintheti, mivel elég sok beszállító telephelye van nálunk (pl. Bosch, amely csökkenti létszámát). Integrálni kell az akkumulátorgyártó kapacitásokat is, sokszor ez utóbbi a legszűkebb keresztmetszet.
- Az európai autógyártóknak különösen nagy kihívás, hogy az elektromos autók „”viszonylag egyszerűek””, könnyen másolhatók (lásd a német posta saját fejlesztése); így az évszázados autógyártási előny olvadni látszik.
- Erre a kihívásokkal teli helyzetre érkezett meg a koronavírus-válság, amelynek eredményeként az összes európai gyárat leállították, az újranyitásuk csak nagyon lassan, óvatosan kezdődik el. Mindenképpen jelentős, legalább 20-40% közötti csökkenéssel számolnak a szakértők a teljes évre.
- Kínában úgy tűnik, kezd visszaállni az élet. Fenntartják az állami támogatási rendszereket az alternatív hajtású autókra, így erősítik az iparágat.
- Egyben az is várható, hogy rövid időn belül az európai piacon is megjelennek a kínai elektromos a modellek.
- Az Egyesült Államok az egyébként sem túl szigorú környezetvédelmi előírásokat inkább lazítja, így az autógyártóknak nem kell a költségesebb szűrőrendszereket beszerelniük. A környezetvédelem ott másodlagos jelentőséggel bír mostanában.
- Az Egyesült Államok kapcsán rá is kanyarodhatunk a zuhanó olajár kérdésére, amely ennek a térségnek a gazdaságát is érzékenyen érinti. A hullámvasúthoz hasonló utat bejáró olajár hatására a benzin ára is zuhant. A jövő kapcsán alig-alig bocsátkoznak találgatásokba a szakértők, egyesek további mélyrepülést, mások a kereslet visszaállásával párhuzamosan 500 Ft-os benzinárat jósolnak jövő évre.
- Könnyítenek-e Európában a környezetvédelmi előírásokon? Az Európai Autógyártók Szövetsége már kérvényezte az Európai Bizottságnál, hogy a szigorú, 2021-től bevezetendő normák alkalmazását halasszák el. Egyelőre nincs döntés a kérdésben.
- Kérdéses a magyar állami támogatási rendszer is, amely 2020 februárjában futott ki. A kormány korábbi ígérete az volt, hogy folytatják a programot, de nem tudjuk, mikor; illetve marad-e egyáltalán erre forrás a büdzsében.
- Vajon hogyan reagálnak a fogyasztók a válságra? Egyrészt sok szempontból élni fog az emberekben a távolságtartás érzése, valószínűleg szívesebben utaznak majd egyedül mint tömegközlekedésen. Így többen használnak majd autót, a nyaralásokat jellemzően közeli helyekre tervezik. A légi közlekedés egy jó ideig nem áll még vissza a korábbi volumenre.
- Ugyanakkor a „”home office”” állandósulásával értelemszerűen kevesebb lesz az utazási igény, kevesebb lesz a taxi. Ezzel ellentétes folyamat, hogy a kiszállítások számának növekedése miatt a kisteher-forgalom viszont erőteljes növekedésnek indul.
- Brit kutatások szerint az elektromos autók támogatottsága növekedett a válság miatt kitisztult nagyvárosi levegő megtapasztalásával, de ez tiszavirág életű változás lehet.
- +1 A klímaváltozás kérdését beárnyékolta a vírus, de ennek hatásait már most a bőrünkön érezzük. 2019 rendkívül meleg év volt, az idei tavasz eddig nagyon száraz…. Nagy kérdés, hogy merre vezetjük a világ szekerét tovább. Változtatunk-e vagy maradunk az eddigi pályán, ami talán szakadékba vezet.