Mi lesz veled, elektromos autózás?

Mi lesz veled, elektromos autózás? Lehetséges, hogy az elektromos forradalom megint elbukik?

Szakértők szerint a 2020-as válság megpecsételheti az elektromos autózás sorsát. Nézzünk 13+1 gondolatmorzsát ennek kapcsán! Egyelőre sokkal több a kérdés, mint a válasz.

  1. Az autóipari eladások már 2019-ben világszerte csökkentek, egy piaci válság kialakulását várták a szakértők.
  2. Az elektromos autók teljesen új kihívások elé állították a gyártókat és a beszállítókat: alapjaiban kell megváltoztatni a pontosan kialakított ellátási láncot. Ez Magyarországot is érzékenyen érintheti, mivel elég sok beszállító telephelye van nálunk (pl. Bosch, amely csökkenti létszámát). Integrálni kell az akkumulátorgyártó kapacitásokat is, sokszor ez utóbbi a legszűkebb keresztmetszet.
  3. Az európai autógyártóknak különösen nagy kihívás, hogy az elektromos autók „”viszonylag egyszerűek””, könnyen másolhatók (lásd a német posta saját fejlesztése); így az évszázados autógyártási előny olvadni látszik.
  4. Erre a kihívásokkal teli helyzetre érkezett meg a koronavírus-válság, amelynek eredményeként az összes európai gyárat leállították, az újranyitásuk csak nagyon lassan, óvatosan kezdődik el. Mindenképpen jelentős, legalább 20-40% közötti csökkenéssel számolnak a szakértők a teljes évre.
  5. Kínában úgy tűnik, kezd visszaállni az élet. Fenntartják az állami támogatási rendszereket az alternatív hajtású autókra, így erősítik az iparágat.
  6. Egyben az is várható, hogy rövid időn belül az európai piacon is megjelennek a kínai elektromos a modellek.
  7. Az Egyesült Államok az egyébként sem túl szigorú környezetvédelmi előírásokat inkább lazítja, így az autógyártóknak nem kell a költségesebb szűrőrendszereket beszerelniük. A környezetvédelem ott másodlagos jelentőséggel bír mostanában.
  8. Az Egyesült Államok kapcsán rá is kanyarodhatunk a zuhanó olajár kérdésére, amely ennek a térségnek a gazdaságát is érzékenyen érinti. A hullámvasúthoz hasonló utat bejáró olajár hatására a benzin ára is zuhant. A jövő kapcsán alig-alig bocsátkoznak találgatásokba a szakértők, egyesek további mélyrepülést, mások a kereslet visszaállásával párhuzamosan 500 Ft-os benzinárat jósolnak jövő évre.
  9. Könnyítenek-e Európában a környezetvédelmi előírásokon? Az Európai Autógyártók Szövetsége már kérvényezte az Európai Bizottságnál, hogy a szigorú, 2021-től bevezetendő normák alkalmazását halasszák el. Egyelőre nincs döntés a kérdésben.
  10. Kérdéses a magyar állami támogatási rendszer is, amely 2020 februárjában futott ki. A kormány korábbi ígérete az volt, hogy folytatják a programot, de nem tudjuk, mikor; illetve marad-e egyáltalán erre forrás a büdzsében.
  11. Vajon hogyan reagálnak a fogyasztók a válságra? Egyrészt sok szempontból élni fog az emberekben a távolságtartás érzése, valószínűleg szívesebben utaznak majd egyedül mint tömegközlekedésen. Így többen használnak majd autót, a nyaralásokat jellemzően közeli helyekre tervezik. A légi közlekedés egy jó ideig nem áll még vissza a korábbi volumenre.
  12. Ugyanakkor a „”home office”” állandósulásával értelemszerűen kevesebb lesz az utazási igény, kevesebb lesz a taxi. Ezzel ellentétes folyamat, hogy a kiszállítások számának növekedése miatt a kisteher-forgalom viszont erőteljes növekedésnek indul.
  13. Brit kutatások szerint az elektromos autók támogatottsága növekedett a válság miatt kitisztult nagyvárosi levegő megtapasztalásával, de ez tiszavirág életű változás lehet.
  14. +1 A klímaváltozás kérdését beárnyékolta a vírus, de ennek hatásait már most a bőrünkön érezzük. 2019 rendkívül meleg év volt, az idei tavasz eddig nagyon száraz…. Nagy kérdés, hogy merre vezetjük a világ szekerét tovább. Változtatunk-e vagy maradunk az eddigi pályán, ami talán szakadékba vezet.

Szólj hozzá!

[mailerlite_form form_id=2]