Az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb, 2020. május 12-i statisztikája üdítő képet fest az alternatív hajtású autók európai és magyar piacáról egyaránt. A magyar helyzetkép azért ennél árnyaltabb, hiszen a statisztikai adatokban többek között a koronavírus által gerjesztett válság hatásai még nem érhetők tetten.
De lássuk a számokat!
Európa
A benzin és dízel hajtású gépjárművek iránt csökkent az európai kereslet, míg az árammal tölthető (elektromos vagy plug-in hibrid) autók iránt növekedett; részarányuk 2019 azonos időszakához képest 2,5%-ról 6,8%-ra nőtt. A hibrid személygépkocsik esetében 4,9 %-ról 9,4%-ra emelkedett az eladott arány. Abszolút értékben is nőtt ezeknek a gépkocsiknak a száma egy egyébként 25%-kal szűkülő piac mellett. (Idén az első negyedévben 2,5 millió autót helyeztek forgalomba, míg tavaly 3,3 milliót.) Ezek a számok azt mutatják, hogy a benzin autó helyett a vásárlók egy része már inkább az elektromosan tölthető modellek felé fordult.
Magyarország
Magyarországon 35,7%-kal több, azaz 517 akkumulátoros elektromos autót helyeztek forgalomba az idei első negyedévben, míg tavaly csak 381-et. A tölthető (plug-in) hibrid autók száma közel 110%-kal nőtt 487-re a tavaly első negyedévi 232-ről. E kettő összesen 1004 forgalomba helyezett autó, amely 63,8 %-os növekmény. A (nem tölthető) hibridek népszerűsége még ennél is jobban növekedett, 5,677 autó kapott (nem zöld) rendszámot hibrid hajtással, ami 232%-os emelkedés. A fenti három kategóriát összesítve 6683 új alternatív hajtású gépkocsi robog Magyarország útjain (ebben benne van néhány egyéb meghajtású autó is). Belső égésű autók statisztikája is érdekes a teljes kép ismeretéhez: 19,033 új benzin személygépkocsi (22,5%-kal kevesebb, mint a tavalyi 24,557db) és 6,954 új dízel gépkocsi (6.7 -kal kevesebb, mint a tavalyi 7,453 db) van kis hazánkban.
Árnyoldal – vagyis a valóság
- A forgalomba helyezések egy részét a márkakereskedések már áttették 2020-ra annak érdekében, hogy a környezetvédelmi előírások szempontjából már számító 2020-as évben jobb statisztikai adatokkal induljanak.
- A fenti adatokban a koronavírus járvány okozta visszaesések még nem tükröződnek, hiszen az autókra az esetek döntő többségében 3-6 hónapot kell várni. Autóipari forrásaink megerősítették, hogy a kijárási korlátozások életbe lépésével az élet gyakorlatilag megállt az autószalonokban, a megrendelések száma jelentősen visszaesett, de mindez majd csak a következő két negyedév statisztikájában lesz mérhető.
- Jelentős húzóerőt jelent a magyar piacon az állami támogatás is, amelynek kerete 2020 februárjában merült ki. Ennek tovagyűrűző hatása, azaz az elektromos modellek megrendelésének csökkenése is majd csak a következő statisztikákban érhető majd tetten.
+1 Még ha a számokat helyükön is kell kezelni, az mindenesetre örömteli hír, hogy az európai és a magyar társadalom egyre szélesebb rétege nyitott az alternatív hajtások iránt!