Elektromos autó állami támogatás 2024 – ne maradj le a pályázatról!

Elektromos autó vásárlási támogatás 2024

December 8-án megjelent a jövő évi elektromos autó támogatás pályázati kiírásának tervezete, amelynek segítségével a cégek átlagosan 15-20%-kal olcsóbban juthatnak villanyautóhoz. Ebben a bejegyzésben összefoglaljuk ennek a tervezetnek a legfontosabb pontjait, így tudunk segíteni neked felkészülni a jövő februárban induló pályázatra.

Fontos, hogy a részletszabályokról majd a végleges pályázati felhívásban kell tájékozódnod!

Ha addig is szeretnél mindenről azonnal értesülni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlapon!

Kik pályázhatnak és kik nem?

  • 2021. december 31. előtt alapított gazdasági társaságok (Bt., Kft. Rt. stb.), ha lezárt üzleti évük nettó bevétele nagyobb, mint az igényelt támogatás
  • Egyéni vállalkozó, akinek 2023. dec. 1 előtt bekerült a tevékenységi körébe a taxis személyszállítás (TEÁOR 4932) tevékenység
  • Egyéni vállalkozó, akinek 2023-ban minimum 2 fő foglalkoztatottja volt
  • Nonprofit szervezetek pályázhatnak
  • A korábbi villanyautó-pályázatokon résztvevő cégek nincsenek kizárva
  • Nem pályázhatnak a közúti árufuvarozást, a gépjárműkereskedést és a gépjárműkölcsönzést végző cégek
  • Magánszemélyek sem nyújthatnak be pályázatot

Mire érdemes még a pályázónál figyelni?

  • Számba kell venni, hogy a cég kapott-e már más ún. de minimis támogatást (pl. kedvezményes Széchenyi Hitelt, foglalkoztatási támogatást, stb.) és ezek összértéke nem haladja-e meg a 200.000 eurót, azaz kb. 80 millió Ft-ot az elmúlt 3 évben

Mire lehet pályázni?

  • Csak 100%-ban elektromos autóra
  • Hibridre, plug-in hibridre nem
  • Csak új, még forgalomba nem helyezett autóra, tesztautóra nem (a korábbi gyakorlattal ellentétben)!

Milyen autók közül lehet választani?

  • Személygépkocsi és tehergépkocsi is lehet (maximum 12 tonnáig) egyaránt
  • Műszaki kategóriák: M1, M2, N1, N2 kategóriás gépjárművek

Mekkora a támogatási összeg?

Egy autó árának kb. 15-20%-árára lehet pályázni.

Ha a személygépkocsiról (M1) van szó:

  • 41 kWh-s akkunál kisebbel rendelkezik, akkor 2,8 millió Ft,
  • ha az akkumulátor 41 és 59 kWh között van, akkor 3,6 millió,
  • ha efölött, akkor 4 millió Ft igényelhető.

Kisbuszok és tehergépkocsik esetében (M2 (maximum 9 fős kisbusz); N1 (3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg); N2 (több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg):

  • 50 kWh-ig 3,6 millió Ft
  • 50 és 74 kWh között 3,8 millió Ft
  • 74 kWh felett 4 millió Ft igényelhető.

Figyelembe kell venni egyúttal a gépkocsi NETTÓ árát is mindegyik kategóriánál. Személygépkocsi esetében 11,5; 14 vagy 20 millió Ft a felső határ, kisbusz és tehergépkocsi esetén 17, 22 és 25 millió Ft nettó a felső értékhatár.

A támogatási összeg maximum 64 millió Ft cégenként. A támogatással maximálisan megvásárolható járművek száma a vállalkozás alkalmazottainak számától függ, 10 főnél kisebb létszámmal működő cégek egy autóra, 10 és 49 fő között 5 db, 50-249 fő között 10 db, a legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások pedig akár 16 db jármű vásárlására is pályázhatnak.

Milyen feltételeket kell még számba venni?

  • Az eddigiektől eltérően a cégek csak utólag kapják vissza a támogatási összeget, nem lehet automatikusan levonni a vételárból. Valószínűleg ezzel a márkakereskedések likviditásának megőrzését célozta az állam.
  • Utólagos az elszámolás, csak akkor lehet az igényt benyújtani, amikor az autó beszerzése már megtörtént.
  • A korábbi rendszerhez hasonlóan az autókat 3 évig kell megtartani, Casco kötelező.
  • A projekt kezdetétől 15 hónap lesz a gépkocsi forgalomba helyezésére.

Mikor indul?

  1. február 1-jétől lehet a pályázatot benyújtani, de a költségeket 2023. november 1-től lehet felszámolni, így az ekkortól megrendelt autók is beszámítanak ebbe a konstruksciója.

Palyazat.gov.hu oldalon kell benyújtani a dokumentációt, nem a HUMDA bírálja már el a projektet, mint korábban.

Mire lesz elég 30 Mrd Ft, lehet-e arra számítani, hogy nagyon gyorsan kimerül a rendelkezésre álló keret?

A projektből összesen 9375 gépkocsi finanszírozását lehet biztosítani, így átlagosan 1-1 autóra 3,2 millió Ft támogatás jut. A 9375 db. soknak számít ahhoz képest, hogy évente 6-7000 teljesen elektromos gépkocsi áll hadrendbe Magyarországon (használt és új együtt!). Várhatóan nem fog perceken belül kifogyni a keret, hiszen bár a támogatás intenzitása hasonló, mint legutóbb, de az autót ki kell fizetni és csak utólag igényelhető vissza ez a forrás. Az elérhető 30 Mrd forintos keretet viszont régiók szerint osztják szét, várhatóan a budapesti régióban nagyobb lesz az igény ezekre a gépkocsikra.

A keretösszeget illetően van még némi bizonytalanság, mert egy november 30-án megjelent kormányhatározat erre a célra nem 30, hanem 40 milliárd Ft-ot irányzott elő (MK 2023. évi 171. szám). Várható, hogy a flottaszolgáltató vállalkozások külön keretet fognak majd kapni a fenti pályázaton kívül.

Ha érdekelnek a pályázattal kapcsolatos hírek, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy mindenről a lehető leghamarabb értesítést kaphass! Ne maradj le semmiképp!

forrás: palyazat.gov.hu

[mailerlite_form form_id=2]