Elektromos autó pályázat 2024 – akár 4 millió Ft támogatás autónként

2024. január 5-én megjelent az elektromos autó támogatás végleges verziója. A pályázat benyújtása 2024. február 5-én 10 órakor kezdődik. Ebben a cikkünkben a legfontosabb tudnivalókat foglaljuk össze különös tekintettel a finanszírozási lehetőségre, valamint arra, hogy milyen változások vannak a decemberi tervezethez képest.

Kik pályázhatnak és kik nem?

  • 2021. december 31. előtt alapított gazdasági társaságok (Bt., Kft. Rt. egyéni
    vállalkozók)
  • Nem kitétel már, hogy az egyéni vállalkozónak 2 alkalmazottja legyen
  • Taxis egyéni vállalkozó, akinek 2023. dec. 1 előtt bekerült a tevékenységi körébe a
    taxis személyszállítás (TEÁOR 4932) tevékenység
  • A vállalkozások nettó árbevételének el kell érnie az elszámolható költség mértékét,
    azaz a gépkocsi nettó vételárát
  • Nem pályázhatnak a gépjárműkereskedést és a gépjárműkölcsönzést végző cégek,
    valamint nem vásárolhatnak tehergépkocsit a közúti árufuvarozást végző cégek

Mire lehet pályázni?

  • Csak 100%-ban elektromos autóra, hibridre, plug-in hibridre nem
  • Csak új, még forgalomba nem helyezett autóra, tesztautóra nem (a korábbi
    gyakorlattal ellentétben)!
  • A pályázatot saját felelősségre el lehetett kezdeni, de a gépkocsi forgalomba
    helyezésének dátuma nem lehet 2023. december 9-nél korábbi
  • Személygépkocsi és tehergépkocsi is lehet (maximum 12 tonnáig) egyaránt
  • Műszaki kategóriák: M1, M2, N1, N2 kategóriás gépjárművek

Mekkora összegben?

Ha a személygépkocsiról (M1) van szó:

  • 41 kWh-s akkunál kisebbel rendelkezik, akkor 2,8 millió Ft, (11,5 millió Ft nettó
    árig)
  • ha az akkumulátor 41 és 59 kWh között van, akkor 3,6 millió (14 millió Ft nettó
    árig)
  • ha efölött, akkor 4 millió Ft igényelhető (20 millió Ft nettó árig).

Kisbuszok és tehergépkocsik esetében (M2 (maximum 9 fős kisbusz);

  • N1 (3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg);
  • N2 (több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg):
  • 50 kWh-ig 3,6 millió Ft (17 millió Ft nettó árig)
  • 50 és 74 kWh között 3,8 millió Ft (22 millió Ft nettó árig)
  • 74 kWh felett 4 millió Ft igényelhető (25 millió Ft nettó árig).

A támogatási összeg maximum 64 millió Ft cégenként, az akkumulátor méreténél a teljes
kapacitást veszik figyelembe, nem a kihasználhatót. A támogatással maximálisan megvásárolható járművek száma a vállalkozás alkalmazottainak számától függ, 10 főnél kisebb létszámmal működő cégek egy autóra, 10 és 49 fő között 5 db, 50-249 fő között 10 db, a legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások pedig akár 16 db jármű vásárlására is
pályázhatnak.

Mik a legfontosabb lépések?

  1. Adásvételi vagy lízingszerződést kell kötni az autóra.
  2. Be kell nyújtani a pályázatot, ahhoz csatolni az adásvételi szerződést vagy a
    lízingszerződést, amely megkötésének dátuma nem lehet későbbi, mint a támogatási
    kérelem benyújtásának dátuma. Ennek végeredménye a támogatói okirat.
  3. Az autó forgalomba helyezését követően, a teljes vételár kifizetése és a
    kedvezményezett tulajdonba lépése után 15 napon belül kell benyújtani az elszámolást
    a hatóság felé (számlákkal, fényképekkel). Ez jelenti a projekt fizikai és pénzügyi
    befejezését. Erre projekt megkezdésétől (az első szerződéskötéstől) számított 20 hónap
    áll nyitva, végső határidő 2026. április 30.
  4. Az elszámolás elfogadását követően utalja vissza az elbíráló hatóság az elnyert
    összeget. Erre nincs határidő szabva, a pályázat végső lezárása mindenesetre 2027.
    december 31.
  5. A gépkocsit a projekt megvalósítás befejezésétől, (gyakorlatilag a kifizetéstől)
    számított 3 évig, de legkésőbb 2027. december 31-ig fenn kell tartani.

Finanszírozás

A jó hír, hogy a várva-várt nyílt végű pénzügyi lízing is belekerült a rendszerbe, de ez egy
„hoztam is meg nem is” népmesei fordulatnak tűnik így elsőre. A gépjárműnek legkésőbb a projekt megkezdésétől számított 20. hónap végéig
ugyanis a végső kedvezményezett tulajdonába kell kerülnie.

Néhány aggály:

  • Eszerint 20 hónap lehet a lízing futamideje, viszont 24 hónapnál rövidebb idejű lízingre a gyakorlatban nincs példa. Jelenleg is folyik az egyeztetés olyan bankokkal, amelyek ilyen rövid futamidőt is engedélyezhetnek. Ez a hitelbírálat mindenképpen az igénylő cég akkurátus átvizsgálását hozza majd magával.
  • Ráadásul a projekt megkezdése napjának az első jogilag kötelező érvényű szerződés
    létrejöttének a napja minősül. Ez gyakorlatilag az adásvételi szerződés megkötésének
    napja. Ez tehát azt jelenti, hogy ha valaki 2024. január 15-én szerződést köt, az autót
    március 15-én helyezik forgalomba, akkor 2025. szeptember 15-ig kell az ő
    tulajdonába kerülnie az autónak. Így már csak 18 hónap maradt a pénzügyi lízingre.
  • A nyílt végű pénzügyi lízing adóvonatkozásával kapcsolatban még egy fenntartás van:
    ha az autó a futamidő végén a lízingbevevő tulajdonába kerül, akkor az adóhatóság
    átminősítheti zárttá a lízinget és a cégnek vissza kellett fizetnie az ÁFÁ-t. Hogy ez
    alól ezekben az esetekben kivételt tesznek-e, arról nincs szó.

Mit érdemes most tenni?

  • Ki kell választani az autót a márkakereskedésben és el kell dönteni a finanszírozás módját.
  • Javasolt a könyvelővel egyeztetni, hogy nincs-e bármilyen visszamaradt tartozás (adó,
    járulék) az adóhatóság felé, nehogy egy ilyen apróság a pályázat elutasításához vezessen.

Ha pedig segítségre van szükséged a pályázat benyújtásához, akkor állunk

rendelkezésedre!

forrás: https://www.palyazat.gov.hu/kozlemenyek/megjelent-a-kzti-elektromos-jrm-beszerzs-
tmogatsa-vllalkozsoknak-cm-rrf-10101-24-kdszm-felhvs

Kapcsolatfelvételi űrlap kattints ide!