2024. január 5-én megjelent az elektromos autó támogatás végleges verziója. A pályázat
benyújtása 2024. február 5-én 10 órakor kezdődik. Ebben a cikkünkben a legfontosabb
tudnivalókat foglaljuk össze különös tekintettel a finanszírozási lehetőségre, valamint
arra, hogy milyen változások vannak a decemberi tervezethez képest.
Kik pályázhatnak és kik nem?
- 2021. december 31. előtt alapított gazdasági társaságok (Bt., Kft. Rt. egyéni
vállalkozók) - Nem kitétel már, hogy az egyéni vállalkozónak 2 alkalmazottja legyen
- Taxis egyéni vállalkozó, akinek 2023. dec. 1 előtt bekerült a tevékenységi körébe a
taxis személyszállítás (TEÁOR 4932) tevékenység - A vállalkozások nettó árbevételének el kell érnie az elszámolható költség mértékét,
azaz a gépkocsi nettó vételárát - Nem pályázhatnak a gépjárműkereskedést és a gépjárműkölcsönzést végző cégek,
valamint nem vásárolhatnak tehergépkocsit a közúti árufuvarozást végző cégek
Mire lehet pályázni?
- Csak 100%-ban elektromos autóra, hibridre, plug-in hibridre nem
- Csak új, még forgalomba nem helyezett autóra, tesztautóra nem (a korábbi
gyakorlattal ellentétben)! - A pályázatot saját felelősségre el lehetett kezdeni, de a gépkocsi forgalomba
helyezésének dátuma nem lehet 2023. december 9-nél korábbi - Személygépkocsi és tehergépkocsi is lehet (maximum 12 tonnáig) egyaránt
- Műszaki kategóriák: M1, M2, N1, N2 kategóriás gépjárművek
Mekkora összegben?
Ha a személygépkocsiról (M1) van szó:
- 41 kWh-s akkunál kisebbel rendelkezik, akkor 2,8 millió Ft, (11,5 millió Ft nettó
árig) - ha az akkumulátor 41 és 59 kWh között van, akkor 3,6 millió (14 millió Ft nettó
árig) - ha efölött, akkor 4 millió Ft igényelhető (20 millió Ft nettó árig).
Kisbuszok és tehergépkocsik esetében (M2 (maximum 9 fős kisbusz);
- N1 (3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg);
- N2 (több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg):
- 50 kWh-ig 3,6 millió Ft (17 millió Ft nettó árig)
- 50 és 74 kWh között 3,8 millió Ft (22 millió Ft nettó árig)
- 74 kWh felett 4 millió Ft igényelhető (25 millió Ft nettó árig).
A támogatási összeg maximum 64 millió Ft cégenként, az akkumulátor méreténél a teljes
kapacitást veszik figyelembe, nem a kihasználhatót. A támogatással maximálisan megvásárolható járművek száma a vállalkozás alkalmazottainak számától függ, 10 főnél kisebb létszámmal működő cégek egy autóra, 10 és 49 fő között 5 db, 50-249 fő között 10 db, a legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások pedig akár 16 db jármű vásárlására is
pályázhatnak.
Mik a legfontosabb lépések?
- Adásvételi vagy lízingszerződést kell kötni az autóra.
- Be kell nyújtani a pályázatot, ahhoz csatolni az adásvételi szerződést vagy a
lízingszerződést, amely megkötésének dátuma nem lehet későbbi, mint a támogatási
kérelem benyújtásának dátuma. Ennek végeredménye a támogatói okirat. - Az autó forgalomba helyezését követően, a teljes vételár kifizetése és a
kedvezményezett tulajdonba lépése után 15 napon belül kell benyújtani az elszámolást
a hatóság felé (számlákkal, fényképekkel). Ez jelenti a projekt fizikai és pénzügyi
befejezését. Erre projekt megkezdésétől (az első szerződéskötéstől) számított 20 hónap
áll nyitva, végső határidő 2026. április 30. - Az elszámolás elfogadását követően utalja vissza az elbíráló hatóság az elnyert
összeget. Erre nincs határidő szabva, a pályázat végső lezárása mindenesetre 2027.
december 31. - A gépkocsit a projekt megvalósítás befejezésétől, (gyakorlatilag a kifizetéstől)
számított 3 évig, de legkésőbb 2027. december 31-ig fenn kell tartani.
Finanszírozás
A jó hír, hogy a várva-várt nyílt végű pénzügyi lízing is belekerült a rendszerbe, de ez egy
„hoztam is meg nem is” népmesei fordulatnak tűnik így elsőre. A gépjárműnek legkésőbb a projekt megkezdésétől számított 20. hónap végéig
ugyanis a végső kedvezményezett tulajdonába kell kerülnie.
Néhány aggály:
- Eszerint 20 hónap lehet a lízing futamideje, viszont 24 hónapnál rövidebb idejű lízingre a gyakorlatban nincs példa. Jelenleg is folyik az egyeztetés olyan bankokkal, amelyek ilyen rövid futamidőt is engedélyezhetnek. Ez a hitelbírálat mindenképpen az igénylő cég akkurátus átvizsgálását hozza majd magával.
- Ráadásul a projekt megkezdése napjának az első jogilag kötelező érvényű szerződés
létrejöttének a napja minősül. Ez gyakorlatilag az adásvételi szerződés megkötésének
napja. Ez tehát azt jelenti, hogy ha valaki 2024. január 15-én szerződést köt, az autót
március 15-én helyezik forgalomba, akkor 2025. szeptember 15-ig kell az ő
tulajdonába kerülnie az autónak. Így már csak 18 hónap maradt a pénzügyi lízingre. - A nyílt végű pénzügyi lízing adóvonatkozásával kapcsolatban még egy fenntartás van:
ha az autó a futamidő végén a lízingbevevő tulajdonába kerül, akkor az adóhatóság
átminősítheti zárttá a lízinget és a cégnek vissza kellett fizetnie az ÁFÁ-t. Hogy ez
alól ezekben az esetekben kivételt tesznek-e, arról nincs szó.
Mit érdemes most tenni?
- Ki kell választani az autót a márkakereskedésben és el kell dönteni a finanszírozás módját.
- Javasolt a könyvelővel egyeztetni, hogy nincs-e bármilyen visszamaradt tartozás (adó,
járulék) az adóhatóság felé, nehogy egy ilyen apróság a pályázat elutasításához vezessen.
Ha pedig segítségre van szükséged a pályázat benyújtásához, akkor állunk
rendelkezésedre!
forrás: https://www.palyazat.gov.hu/kozlemenyek/megjelent-a-kzti-elektromos-jrm-beszerzs-
tmogatsa-vllalkozsoknak-cm-rrf-10101-24-kdszm-felhvs
Kapcsolatfelvételi űrlap kattints ide!