Társasházi töltés – keresztkérdések sokasága
A társasházakban az elektromos autó töltése sokaknak okoz fejtörést, teljes joggal. Ez ugyanis viszonylag sok átalakítással, hálózatbővítéssel, kábelezéssel járó feladat, rengeteg előkészület, sokféle döntési lehetőség és bizonytalanság övezi ezeket a helyzeteket.
Az alábbi írásunkban elsősorban támpontokat, a megoldási lehetőségek előnyeit és hátrányait foglaltuk össze az eddigi tapasztalataink szerint. Minden helyszín más, így tökéletes megoldás nincs; a műszaki alapokat, a költségvetést és az elérni kívánt célokat kell összhangba hozni a projektben.
A legfontosabb kérdések:
- A társasház közös elektromos hálózatára kössünk rá, vagy a lakásunknál lévő saját villanyóránktól húzassuk le a garázsba a kábelt?
- Ha a közös áramot használjuk, hogyan történik az elszámolás?
- Hogyan lehet megoldani, hogy más ne használhassa a töltőnket?
KÖZÖS HÁLÓZAT VAGY SAJÁT VILLANYÓRA?
Ha a társasház közös tulajdonú villanyórájára történik a csatlakozás
Előny:
- Általában kevesebbet kell kábelezni, mert viszonylag közel van a garázsban a villanyóra és az elosztószekrény. A szerelési költség szempontjából tehát legtöbbször kedvezőbb, mint pl. a negyedik emeleti villanyórára rácsatlakozni és onnan 60-70 méteren át kábelezni.
- Mivel a beavatkozás nem érinti a lakások elektromos hálózatát, a lakórészben semmilyen esztétikai változással, festéssel, visszajavítással nem kell számolni.
- Egyszerre ki lehet építeni akár az összes parkolóhely csatlakozását vagy legalább elő lehet készíteni a későbbi kábelezést egy füst alatt, ami komoly értéknövelést eredményez a társasház egészére nézve.
- Minden lakó hosszútávú érdekét figyelembe véve ez a leghatékonyabb és legjobb ár-érték arányú megoldás. Mert ha pár év múlva egyszerre több autót kell tölteni, akkor elkerülhetetlenül szükséges lesz az energiamenedzsment és az áram lehető leghatékonyabb felhasználása. Ez pedig csak azonos elektromos hálózatra kötött töltőkkel lehetséges. Egy társasház központi betáplálását csak korlátozott mértékben lehet bővíteni, és ezt a bővítési kapacitást célszerű központilag kihasználni, hogy senki ne kerüljön hátrányba.
Hátrány:
- A lakóközösség többségének támogatnia kell a kiépítést és bele kell egyeznie, hogy a kiépítés költsége a közös pénzből menjen, ami okozhat nehézséget, mert sokan jelenleg még nem nyitottak az elektromos autózás felé. Így ez a megoldás csak többségében nyitott személyiségű lakóközösség esetén kivitelezhető.
- Legtöbbször kevés a jelenlegi betáplálás, tehát valamilyen formában osztozkodni kell a tulajdonosoknak a rendelkezésre álló áramon, vagy hálózatbővítést kell igényelni az áramszolgáltatótól. Ha régebbi a társasház, akkor a hálózatbővítés során szabványosítani is kell a mérőhelyeket, ami azt jelenti, hogy a villanyórákat az új szabványnak megfelelő dobozban és helyen kell elhelyezni, ami nagyon megdrágíthatja a bővítés díját. De újabb építésű társasházakban, ha az áramszolgáltatónak ehhez van elég áramkapacitása, ez nem jelent óriási költséget.
- Megoldás lehet, hogy minden lakónak maximum 1-1 konnektort szerelnek fel, így kis teljesítménnyel (pl. 2,3 kW-al 1 fázison 10 Amperrel) ugyan, de mindenkinek adott a töltés lehetősége. Ez egy plug-in hibrid esetén jó megoldás, de a mai villanyautók akkumulátor kapacitásához (40-80 kWh) mérten ez édeskevés. (Egy 60 kWh-s akkumulátor teljes feltöltéséhez 2,3 kW teljesítmény mellett kb. 28 óra szükséges). Sajnos, a mostanság épülő társasházak nagy részénél (amelyeknél már kötelező a töltési lehetőség kiépítése) ott is csak maximum 3,7 kW-os töltési lehetőséget terveznek.
Itt találod a konnektort! - Van helyszín, ahol előzetesen megtervezik, hogy a parkolóhelyek hány százalékának jut megfelelő teljesítmény (általában maximum 7,4 kW); így egyfajta versenyfutás alakulhat ki a tulajdonostársak között. Aki pedig lemarad, az évekig nem vehet villanyautót, vagy legalábbis azt nem tudja otthon tölteni. Ugyan pár év múlva biztosan megoldják, hogy lehessen több töltőt telepíteni, de addig valószínűleg jó sokat kell várni és akkor valószínűleg jóval mélyebben kell majd a zsebbe nyúlni.
- A töltők közötti energia menedzsmenthez a töltőket UTP (LAN) kábellel össze kell kötni, vagy legalább WIFI-t kell biztosítani a teremgarázsban, ami egyrészt többletköltséggel jár, másrészt sokszor kihívást jelent. Egyes töltőknél a több töltő kezelése felhő alapon működik, amihez internetre van szükség, ezt végképp nem könnyű megoldani pl. a mínusz 2-es szinten.
A legsokoldalúbb, társasházba is ideális töltőért katt ide. - Az energia menedzsmentre alkalmas töltők drágábbak, mint az egyszerű töltők, mert képesnek kell lennie az egymással való kommunikációra, vagyis drágább töltésvezérlő elektronikával kell rendelkeznie, mint az egyszerűbb kiviteleknél.
- Töltési pontonként külön fogyasztásmérőt kell elhelyezni, hogy el lehessen számolni a társasházzal a töltésre felhasznált áramot. Ezt ugyan nem olyan drága megoldani, de mindenképpen kell vele számolni. Minden hónapban gondoskodni is kell a fogyasztásmérők leolvasásáról. Ezt vagy a tulajdonosoknak vagy a közös képviseletnek kell megoldania.
Ez a töltő viszont ugyanakkor már képes automatikus kimutatást is küldeni, így időt és energiát spórol. - Az egyenlőség jegyében általában minden parkolóhelyhez ugyanazt a töltési megoldást lehet csak kérni. Így, ha egy adott töltőtípus vagy konnektor használatát szavazza meg a ház, akkor nekünk is „csak” az jut, nem választhatunk egyénileg mást vagy más teljesítményűt.
Saját elektromos hálózat kikábelezése a teremgarázsba
Előny:
- Senkivel nem kell osztozkodni, annyi áramot használhatunk, amennyit elbír az adott lakáshoz kiépített hálózat. Vagy szükség esetén önállóan kérhetjük a hálózat bővítését, nem kell senkire sem várni ezzel kapcsolatban (persze figyelembe kell venni a társasház szabad kapacitását).
- Nem szükséges elszámolni senkivel. A felhasznált áram egyértelműen a lakás fogyasztásához adódik hozzá, így plusz mérőt csak akkor kell elhelyezni, ha kíváncsiak vagyunk, hogy mennyi áramot használtunk töltésre.
- Az esetek egy részében jóval nagyobb teljesítmény érhető el, így gyorsabban lesz tölthető az autó. Pl. ha 3×32 Amperre bővítjük a hálózatot, abból simán lehet 3×16 Ampert töltésre fordítani, még energiamenedzsment nélkül is.
- Olyan gyártású és teljesítményű fali töltőt választ minden tulajdonos, amilyet szeretne.
- Ha applikációval is rendelkező töltőt választunk, akkor annak segítségével olyan napon belüli menedzsmentet tudunk kialakítani, amellyel el lehet kerülni a hálózat túlterhelését (pl. napközben csak 8 Amperrel, de éjféltől reggel 6-ig 16 Amperrel megy mondjuk a töltés, így napközben nyugodtan lehet főzni-mosni-mosogatni, az autónk mégis feltöltődik reggelre).
- Dinamikus energiamenedzsmenttel el lehet kerülni, hogy a hálózat bármikor túlterhelődjön. Így az autó mindig annyival tölt, amennyit a lakásban nem használunk fel e különböző fogyasztókkal. Ilyenkor egy okos fogyasztásmérő folyamatosan méri az ingatlan áramfelvételét és ezt kommunikálja a töltőnek, a töltő pedig mindig ez alapján tölt.
Okos töltőért kattints ide.
Hátrány:
- Általában több tízméteres kábelezési költséggel jár, így az egyszeri beruházási költség magasabb.
- Egy társasház lakásában általában nem sok Amper áll rendelkezésre (rendszerint 1x32A vagy 3×16 Amper), ami nem mondható soknak, ha elektromos autót is akarunk pluszban tölteni. Ezért hálózatbővítésre és/vagy dinamikus energiamenedzsmentre (és az ehhez szükséges drágább töltőre és okos fogyasztásmérőre) a legtöbbször szükség van, ami tovább drágítja a kiépítést.
- Mivel a közös tulajdonú területen is keresztülmennek a kábelek, a közgyűlésnek hozzá kell járulnia a kiépítéshez.
- Az egyes töltési pontok között az energia menedzsment nem megoldható, mert a töltők külön elektromos hálózatra kerülnek bekötésre.
- Mivel az áramszolgáltató csak korlátozottan tudja teljesíteni a hálózatbővítési igényeket (nem tudja korlátlanul bővíteni a ház betáplálását), csak az első néhány lakás kaphat több áramot. A később ébredő lakástulajdonosok igényét az áramszolgáltató el fogja utasítani, így ők hátrányba fognak kerülni, még ha ezt most ezek a lakók nem is látják át. És akkor már nem lehet a koránkelő lakóktól visszavenni az Ampereket.
ELSZÁMOLÁS
Ha közös áramról van szó, akkor mindenképpen szükséges egyedi mérés, amelyet az ún. átterheléssel, mint könyvelési megoldással a közös képviselet be tud építeni a közös költségbe. Erre is több megoldás van.
El lehet helyezni egy fogyasztásmérőt a töltési pont kábelén, amelyet vagy a tulajdonos vagy a gondnok rendszeresen leolvas.
Több töltőben van beépített áramfogyasztás mérő, amelyet egy applikáción keresztül le lehet kérdezni. Ez bőven elegendő az elszámoláshoz, de ha átláthatóbb vagy pontosabb mérésre van igény, akkor célszerű egy kijelzős MID hiteles mérőbe is beruházni.
A töltők egy részének van már informatikai háttérrendszere, amelyből az elszámoláshoz szükséges adatok kinyerhetők. Ezzel a kiolvasással a közös képviselet is foglalkozhat vagy az elektromobilitás szolgáltatóknak is van olyan csomagjuk, amelyben ők rendszeresen szállítják a kért adatokat. Az áramszolgáltató bevonása szükségtelen, nem kell új mérőhelyet kialakítani.
AZONOSÍTÁS / töltésindítás engedélyezése:
Azt, hogy mások ne tudják használni a töltőt és az áramunkat, a legegyszerűbben egy kulcsos kapcsolóval lehet megoldani, de manapság ezt kevesen favorizálják a kényelmetlensége miatt. Arra is van mód, hogy akár egy távirányítóval a tulajdonos helyezze mindig áram alá a készüléket a töltés megkezdése előtt. Manapság az egyik legmodernebb megoldás az ún. RFID kártyák használata. Ez lehet bankkártya formájú kártya és lehet kulcstartóra fűzött „fityegő” is, azt célszerű használni, ami nekünk előnyösebb. RFID azonosításnál a töltés csak akkor indul el, ha a kártyát hozzáérintjük a töltő RFID olvasójához. Léteznek olyan töltők, amelyet applikációval kell elindítani. Ebben az esetben okostelefonon keresztül történik a töltés elindítása és leállítása is. A jövő a Plug&Charge technológiáé lesz, amikor az autót azonosítja a töltő, de ez a megoldás (a Tesla Supercharger hálózatán kívül) egyelőre még nem elterjedt.
Összefoglalás: a kérdés eldöntéséhez mindenképpen szakember helyszíni felmérése szükséges, amelyből kiderül;
- mennyi a rendelkezésre álló energia;
- hogyan tudják ezt elosztani egymás között;
- milyen költségekkel járnak a megvalósítási lehetőségek.
Először arról kell döntésnek születnie, hogy a társasház közös hálózatára történik-e a csatlakozás vagy mindenkinek a saját hálózatát kell-e kikábeleznie.
Ha a közös kiépítés mellett dönt a lakóközösség, akkor a legtöbbször 3 szintű megvalósítási javaslatot szoktunk készíteni, ami természetesen 3 különböző mértékű beruházási összeget igényel, de 3 különböző töltési minőséget is képvisel. A legolcsóbb a konnektoros töltés biztosítása, külön-külön árammérővel. A második szint az egymással nem kommunikáló, korlátozott teljesítményű töltők felszerelése vagy előkészítése olyan mennyiségben, amennyit a társasház igényel. Mi a harmadik megoldást szoktuk javasolni, mert ugyan ez igényli a legnagyobb beruházást, ez nyújt igazi megoldást az elektromos autók töltésére hosszútávon. Ennél rendszerben gondolkodunk, azaz egymással kommunikáló okos töltőket szerelünk fel, amelyek egyrészt egymás közt elosztják a rendelkezésre álló energiát, másrészt olyan informatikai háttérrel rendelkeznek, amelyet a társasház üzemeltetője a távolból nyomon tud követni.
Mindegyik fenti megoldás biztonságos töltést eredményez, de a tölthetőség szempontjából jelentősek a különbségek. Így minden társasháznál az igényekhez kell igazítani a megoldás kiválasztását. Ha a következő években csak plug-in hibrid autók töltése fog felmerülni, akkor felesleges a nagy beruházás, de ha több nagy akkumulátoros elektromos autó töltését akarjuk biztosítani, akkor célszerű már most a legjobb megoldást választani. Mi több évvel ezelőtt megoldottuk a társasházunkban az autóink töltését és nem bántuk meg, egyszerűbb volt, mint azt akkor gondoltuk. Azóta már több szomszédunk is a mélygarázsban tölti az autóját. Téged se tartson vissza az elektromos autózástól az, hogy nehezen kivitelezhetőnek gondolod a társasházi töltést.
Ha kérdésed merült fel – amiben szinte biztos vagyok – akkor várjuk megkeresésed.
003670 563 58 25