Az elektromos autók konnektorról való töltése egy nagyobb (30 kWh feletti) akkumulátor esetén már elérheti a 15 órát, így emiatt kényelmetlenül hosszú időt vesz igénybe. Sokan keresik a lehetőséget, hogy ezt az időt hogy lehet kényelmesre, azaz 8-9 órára csökkenteni, hogy egy éjszaka (vagy a munkaidő) alatt akár teljesen fel lehessen tölteni az akkumulátort.
Hogyan lehet gyorsabban tölteni?
A klasszikus konnektoros töltők általában 2-2,3 kW-osak, azaz 10A-esek. Ahhoz, hogy érdemben csökkenjen a töltési idő, nagyobb teljesítményű készülékekre van szükség (1 fázis esetén 7,4 kW, 3 fázison 11 vagy 22 kW-osak az elérhető eszközök). A gyorsabb töltésre a fali töltők nyújtják a legesztétikusabb, sok szempontból a legjobb és a leghosszabb távú megoldást. Viszont ha több helyen is töltenél (pl. otthon és a munkahelyen) és szeretnéd minél olcsóbban megoldani a töltést, akkor a hordozható, nagy teljesítményű töltők (pontosabban EVSE-k) jelenthetik a legjobb megoldást.
Nem teszek jobbat az autóval, ha minél lassabban töltöm? Nem jobb a gyári konnektoros töltő?
Az otthoni töltés (AC töltés) során az akkumulátor szempontjából teljesen mindegy, hogy 2, 7, 11 vagy 22 kW-al történik a töltés. Egyáltalán nem kell a „csepptöltéshez” ragaszkodni, ez egy tévhit. Általánosságban elmondható, hogy AC töltésnél minél nagyobb teljesítménnyel töltesz, annál hatékonyabb a folyamat. Ez azért van így, mert az autó töltés közben „ébren van”, azaz az autó fedélzeti rendszere, így a legtöbb vezérlőegység működik, aminek van egy alapvető áramfelvétele, kb. 300 Watt. Ez a hálózatból vételezett energiából vonódik le. Pl. egy 10 Amperes, 2,3 kW-os töltésnél a töltésre csak kb. 2 kW fordítódik, amit még tovább csökkent a töltési veszteség (az áram AC-ról DC-re történő átalakítása során). Így összességében hatékonyabb, ha minél rövidebb ideig tart az autó feltöltése.
Az akkumulátor számára miért mindegy, hogy 2 kW-al vagy 22 kW-al töltjük? Azért, mert az akkumulátor élettartamát leginkább a magas hőmérséklet csökkenti, nem maga a töltés. Ezért hűtik minden villanyautó akkumulátorát néhány kivételtől eltekintve. De még 22 kW-os töltés során sem melegszik fel az akkumulátor olyan mértékben, ami káros lenne az akkumulátornak.
Mire kell figyelni a kiépítéskor?
A hordozható készülékeket (EVSE-ket) egy 16 Amperes vagy egy 32 Amperes (igen, 2 féle létezik!) piros színű, 5 pólusú ipari aljzatba kell bedugni, amelyek sok háztartásban eleve adottak. Fontos, hogy a 4 pólusú szürke aljzat nem jó, mert a 4 pólusú aljzatból hiányzik a nulla vezető, ez pedig a töltéshez feltétlenül fontos. Ezeket az aljzatokat a villanyszerelők mindig az aljzathoz méretezett vastagságú vezetékkel látják el, így 16A-es aljzatnál optimális esetben legalább 4 mm-es; 32A-esnél már legalább 6 mm-es vezetéket találunk a falban. Ezek a vastagságok már biztonságot nyújtanak a hosszú órákon át történő töltéshez.
Vigyázz, csapda! A falra felfúrt aljzatok kétféle teljesítményre képesek: az egyik 16A-es, tehát maximum 11 kW átadására képes; a másik 32A-es tehát maximum 22 kW átadására képes. E kettő aljzat átmérője azonban különböző, így olyan teljesítményű készüléket érdemes választani, ami passzol az aljzathoz. A 16A-es aljzathoz 11 kW-os hordozható töltő, a 32A-eshez 22 kW-os vagy 7,4 kW-os töltő illik. Ha egyik töltési ponton az egyik, a másikon a másik kiállás van, akkor sem kell aggódni, egy adapterrel áthidalható a különbség. De a kisebbről akkor is csak max. 16 Amperrel szabad tölteni, mert az aljazt mögötti elektromos hálózat 16 Amperre lett méretezve!
Fontos ellenőrizni, hogy falban lévő vezetéken védelemként legyen egy kismegszakító. Külön életvédelmi relé beépítése nem feltétlenül szükséges (de ez is javasolt). A túlfeszültség-levezető opcionálisan jó szolgálatot tehet, mert pl. villámlás esetén plusz védelmet ad a készüléknek és főleg az autónak.
Hogyan válasszunk készüléket?
Csak olyan gyártmányt szabad választani, amely megfelelő védelemmel rendelkezik: 30 mA AC és 6 mA DC védelemmel, ez az európai szabvány. Ha egy termék gyanúsan olcsó (120.000 Ft alatti), akkor mindenképpen ellenőrizni kell, hogy a gyártó tett-e védelmet a készülékbe vagy sem.
Kínálatunkban ellenőrzött minőségű termékeket találsz meg.
Benne lehet-e hagyni a konnektorban a töltőt?
Tűzveszély szempontjából mindig a csatlakozási pontok a kritikusak. Mivel ezeket a töltőket nem a villanyszerelő köti be szabvány szerint, ezért arra ügyelni kell, hogy ne lógjanak évekig kihúzás nélkül a konnektorból. A pára miatt az oxidáció hatással lehet ezekre a csatlakozásokra is. A töltőket érdemes egy-két havonta legalább egyszer kihúzni az ipari aljzatból, hogy így a mozgatás által az érintkezőkről eltávolítsuk az esetlegesen kialakult oxidréteget, de nem szükséges naponta ki-be rakosgatni őket.
Okozhat-e ez veszélyt gyermekekre, állatokra?
Ha a konnektorba be van dugva a hordozható töltő, a másik vége akkor sincs áram alatt. A töltőkábel Type 2 csatlakozójában és az autó Type 2 aljzatában csak akkor van áram, amikor a töltő (EVSE) és az autó sikeresen kommunikált egymással, így csak ezt követően indul el a töltés. Ha nincs az autóhoz csatlakoztatva, akkor nem lehet áram a töltőkábelben. Tipp: érdemes a kábelt a falra akasztani, így praktikus és kulturált megoldást kapunk.
Lehet esőben tölteni?
A hordozható töltők általában legalább IP55-ös védelemmel rendelkeznek, így „kisnyomású vízsugár ellen védett minden irányból”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy esőben sem ázik el az elektronika. Azért inkább akasszuk fel valahova, ne hagyjuk a földön feküdni, mert ha kialakul egy tócsa, és víz alá merül, akkor beázhat és erre a helyzetre nem vonatkozik a garancia.
Befolyásolja-e az autó garanciáját az, hogy mivel töltök otthon?
Egyes márkakereskedések értékesítői bepróbálkoznak azzal, hogy azt mondják, csak akkor marad meg a garancia az autóra, ha a gyári konnektoros töltőt használja a tulajdonos. De valójában nincs ilyen gyártói előírás egyik autómárkánál sem, csak így próbálják eladni a saját töltőjüket. Ha ez igaz lenne, akkor hogy lehetne az utcán tölteni az autót? Ez olyan, mintha azt mondanák, hogy egy benzines autót csak a Shell benzinkutakon lehet tankolni. A garancia kulcsa a gyártó által előírt karbantartási intervallumok pontos betartása.
Hogyan kell csatlakoztatni a készülékeket?
Először a konnektorba vagy az ipari aljzatba kell bedugni, hogy áram alá helyezzük a töltőt. Ekkor a töltő is végez alap ellenőrzéseket (földelés stb.). Ekkor van lehetőség a maximális töltőáram kiválasztására, ugyanis, amikor az autóhoz csatlakoztatjuk a kábelt, a töltő ezt az értéket fogja kommunikálni az autónak, így az autó maximum annyi áramot fog a hálózatból felvenni, amennyit a töltő jelzett neki. Az autóhoz való csatlakoztatás az utolsó lépés.
Fontos, hogy a töltőáramot mindig a tulajdonos felelőssége kiválasztani. Ha a háztartáshoz képest túl nagy áramerősséget választ ki és az együttes áramfelvétel túl nagy lesz, akkor a kismegszakító leold (úgy is mondhatjuk, hogy lecsapja a biztosítékot) és leáll a töltés és a házban minden, ami arra az áramkörre volt kötve. Ez károsodást nem szokott okozni, csak kellemetlenséget, ezért jobb ezt megelőzni a megfelelő töltőáram előzetes kiválasztásával.
Amikor szeretnénk befejezni a töltést, akkor a töltőt fordított sorrendben kell lekötni, Vagyis először az autóról kell lehúzni a kábelt. Ehhez le kell állítani és fel kell oldani a kábel reteszelését. Ennek módja autótól függ, vagy csak ki kell nyitni a központizárat, vagy meg kell nyomni az autón a kioldó gombot. Miután az autóról lekötöttük, csak utána húzzuk ki kábelt az áramforrásból.
Milyen teljesítményű készülékek vannak?
Három különböző teljesítményű készülék közül lehet választani: 7,4 kW-os 1 fázisú (ehhez is 3 fázisú 32 Amperes aljzat kell), 3 fázison pedig 11 vagy 22 kW-os. A Zencar kínálatában mindegyiket őszi, akciós árainkon érheted el.
De vigyázz, még egy csapda! Ha az autód csak 1 fázison tölthető (pl. Nissan Leaf), akkor ne vegyél 11 kW-os töltőt. A 11 kW-os érték hiába tűnik jónak egy kb. 7 kW-al tölthető autóhoz. A 6-7 kW-os teljesítményt az autó 1 fázison veszi fel. Ha a töltő 11 kW-os, akkor 3 fázison 16 Ampert tud leadni. Így egy ilyen töltővel 1 fázison 16 Amper lesz a töltés, ami csak 3,7 kW teljesítménynek felel meg. Tehát a 6,6 kW, 7,2 kW és 7,4 kW-al tölthető autókhoz 7,4 kW-os 1 fázisú vagy 22 kW-os 3 fázisú töltőt kell venni. Persze az sem árt, ha a töltésre használt fázison minél több Ampert lehet töltésre felhasználni.